آموزش حرفه ای انواع مرینیت مرغ، جوجه کباب زعفرانی، گوشت گوسفندی و گوساله

مرینیت کردن یک روش موثر برای افزایش طعم، اضافه کردن رطوبت  و نرم کردن گوشت و سبزیجات قبل از پختن است. علاوه بر این، یک مرینیت خوب می‌تواند کمک کند تا برش‌های خشک و قطعات سفت‌تر گوشت آبدارتر شوند.

مرینیت کردن یا همان طعم‌دار کردن روش‌های گوناگونی دارد و هر آشپز و یا رستوران‌دار از روش و دستور خاصی پیروی می‌کند.

مردم از قرن‌ها پیش گوشت خود را در مایع چاشنی خیس می‌کنند. مرینیت‌های اولیه  ازمایعات شور مانند آب دریا بودند که برای حفظ غذاها و همچنین نرم کردن و طعم دادن به آنها به کار می‌رفت. در واقع، کلمه مرینیت از کلمه لاتین marinara گرفته شده است که به معنای “دریا” است.

مرینیت فیله گوساله

هدف از مرینیت کردن چیست؟

مرینیت کردن یک راه عالی برای افزایش طعم غذا تنها با چند ماده اولیه است. بنابراین، طعم‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنید. هدف از مرینیت  کردن، اضافه کردن طعم و در برخی موارد گوشت، مرغ و ماهی است.

هنگام مرینیت کردن گوشت چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که گوشت در معرض یک مرینیت اسیدی مانند سرکه، آب مرکبات و گوجه فرنگی قرار می‌گیرد، پیوند بین بسته‌های پروتئینی شکسته می‌شود و پروتئین‌ها باز می‌شوند و یک شبکه شل تشکیل می‌دهند. در ابتدا، آب در داخل این پروتئین “شبکه” به دام می‌افتد و بافت مرطوب و آبدار باقی می‌ماند. اما پس از مدتی، پیوندهای پروتئینی سفت می‌شوند، آب فشرده می‌شود و بافت سفت می‌گردد.

مرینیت‌های مبتنی بر لبنیات، مانند دوغ یا ماست، احتمالاً تنها مرینیت‌هایی هستند که واقعا نرم می‌شوند. آنها فقط کمی اسیدی هستند و گوشت را مانند مرینیت‌های اسیدی قوی سفت نمی‌کنند. کلسیم موجود در لبنیات آنزیم‌های موجود در گوشت را فعال می‌کند که پروتئین‌ها را تجزیه می‌کنند. این فرآیند شبیه به این است که پیری گوشت را نرم می‌کند.

نکاتی برای درست کردن مرینیت

  • برای امولسیون کردن روغن‌ها با اسید از مخلوط کن استفاده کنید. این دو ماده به طور طبیعی نمی‌خواهند با هم مخلوط شوند، بنابراین امولسیون کردن آنها با دست دشوار خواهد بود.
  • مواد شیرین را به مرینیت خود اضافه کنید. استفاده از ملاس، شکر قهوه‌ای و عسل در مرینیت، می‌تواند به ایجاد پوشش‌های ترد و کاراملی جذاب روی گوشت‌های کبابی کمک کند.
  • نمک را نگه دارید. مرینیت‌های نمکی می‌توانند غذا را خشک کنند، بنابراین گوشت‌های خود را درست قبل از پختن نمک بزنید تا طعم طبیعی غذا ظاهر شود.
  • از ظروف آلومینیومی در هنگام مرینیت کردن دوری کنید زیرا آلومینیوم می‌تواند با اسیدها واکنش داده و رنگ و طعم غذا را تغییر دهد.
  • در یخچال مرینیت کنید. غذا را در ظرف دربسته نگه دارید و حداقل یک بار آن را برگردانید تا همه طرف آن با ماده مرینیت آغشته شود.
  • باقی مانده مرینیت را بجوشانید. اگر می‌خواهید از آن به عنوان سس استفاده کنید، همیشه مرینیت باقی مانده را حداقل 3 دقیقه بجوشانید تا باکتری‌ها از بین بروند.
  • نیازی به خشک کردن نیست. به سادگی غذا را از مایع مرینیت خارج کرده و اجازه دهید که مواد اضافی آن خارج شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی ۳۱ ادویه‌ای که هر آشپزخانه به آن‌ها نیاز دارد – بخش اول را نیز مطالعه کنید.

مدت زمان مرینیت کردن انواع گوشت

بر اساس نوع مرینیتی که استفاده می‌کنید و نوع گوشت، غذای شما می‌تواند به مدت 30 دقیقه یا یک شبه مرینیت شود. گوشت گاو و بره همیشه در مرینیت  طولانی و آرام آماده می‌شوند، اما گوشت‌های لطیف مانند غذاهای دریایی و مرغ بدون پوست فقط به حداقل خیساندن نیاز دارند. مراقب باشید غذای خود را بیش از حد مرینیت نکنید تا طعم و بافت آن بیش از حد از بین برود.

  • غذاهای دریایی – 15 تا 30 دقیقه (حداکثر 1 ساعت)
  • سینه مرغ بدون استخوان – 2 ساعت
  • گوشت خوک – 4 ساعت
  • بره – 4 تا 8 ساعت
  • گوشت گاو – 24 ساعت یا بیشتر

شما می‌توانید انواع مرینیت را با بهترین کیفیت از فروشگاه ما تهیه کنید.

در مرینیت با انواع ادویه‌ها می‌توان از این مورد برای اکثر مواد غذایی استفاده نمود. در این نوع مزه‌دار نمودن، سیر، آویشن، نمک، فلفل، پاپریکا، زنجبیل و زعفران وجود دارد.

مرینیت جوجه زعفرانی

طرز مرینیت جوجه کباب تاثیر زیادی در کیفیت غذای شما خواهد داشت بنابراین ما نکاتی که هنگام مرینیت جوجه زعفرانی باید رعایت کنید را در ادامه به شما خواهیم گفت:

  1. استفاده از ماست در مرینیت کردن جوجه کباب باعث نرم شدن آن می‌شود، اما ممکن است رنگ و طعم جوجه را تغییر دهد.
  2. خرد کردن پیاز به صورت درشت، جلوی چسبیدن آن به گوشت و سوختن پیازها را می‌گیرد.
  3. استفاده از کیوی یا فلفل دلمه‌ای برای مرینیت کردن جوجه کباب سبب طعم خاص و ترد شدن گوشت می‌شود.
  4. استفاده زیاد از زردچوبه و نمک تغییراتی در طعم و سفتی گوشت ایجاد می‌کند، بنابراین باید به اندازه مناسبی از آن‌ها استفاده شود.
  5. مجموعه مواد مرینیت باید به صورت یکنواخت بر روی تمام تکه‌های گوشت بچسبد.
  6. دم کردن زعفران قبل از استفاده در جوجه کباب، باعث افزایش رنگ و طعم آن می‌شود.
  7. استفاده از روغن در مرینیت جوجه کباب، باعث بهتر مزه دار شدن آن می‌شود.
  8. بعد از مرینیت کردن، گوشت جوجه کباب باید حداقل سه ساعت در یخچال قرار بگیرد تا بهترین طعم را بدهد.

مرینیت گوشت با کیوی

بهترین روش برای ترد کردن و مزه دار كردن گوشت قرمز براي كباب استفاده از کیوی است. کیوی یک میوه است که با داشتن آنزیم اکتینیدین، بر روی بافت گوشت تأثیر می‌گذارد و با حل شدن پروتئین موجود در گوشت، آن را نرم و تر می‌کند. با این حال، مهم است به خاطر داشته باشید که استفاده از کیوی باعث تغییر در طعم گوشت می‌شود، بنابراین قبل از مرینیت گوشت با کیوی، مطمئن شوید که از طعم آن لذت می‌برید.

برای بهترین نتیجه، حداکثر نیم ساعت قبل از کباب کردن، کیوی را رنده کرده و به مواد مرینیت خود اضافه کنید.

مرینیت فیله گوساله

برای افزایش طعم گوشت قرمز، توصیه می‌شود گوشت را برای ۳ تا ۴ ساعت در کمی سرکه، برگ بو، زعفران، سیر و پیاز رنده شده بخوابانید. برای مرینیت فیله گوساله و ایجاد مزه متمایز در گوشت قرمز کبابی، بهتر است گوشت قرمز مورد نظر برای کباب را حداقل ۳ ساعت قبل از پخت در کیوی رنده شده، نمک، فلفل قرمز، سس مایونز یا ماست و کره قرار دهید.

مرینیت گوشت گوسفندی

مرینیت گوشت گوسفندی نیز مانند فیله گوساله است فقط با استفاده از پشت چاقو، چند ضربه به گوشت بزنید تا بافت آن از هم جدا شود. این اقدام باعث می شود تا گوشت به طور راحت‌تری مزه‌دار شود.

مرینیت استیک گوساله

مواد زیر را با هم ترکیب کنید: آب، نمک، فلفل آسیاب شده، پودر سیر، رزماری و روغن نباتی. سپس استیک ها را در این مخلوط قرار دهید یا مواد را روی استیک ها بریزید و به آن‌ها اجازه دهید حداقل دو ساعت در این مخلوط قرار بگیرند.

مرینیت جوجه کباب رستورانی

روش‌های مختلفی برای مرینیت جوجه کباب رستورانی وجود دارد یکی از این روش‌ها خواباندن جوجه کباب در سس مایونز است.

ترکیبی از سس مایونز، ماست، آبلیمو، زعفران، نمک و پیاز خرد شده را با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را به تکه‌های مرغ اضافه کنید و با دست هم بزنید تا مواد به آن آغشته شوند. سپس روی ظرف سلفون قرار دهید و حدود ۵-۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه بگیرند.

مرینیت کباب برگ

برای مرینیت کباب برگ و طعم دار كردن گوشت راسته كبابي، گوشت را در یک برگ رزماری قرار داده و همراه با آب پیاز رنده شده، سرکه قرمز، کره آب شده، روغن زیتون، برگ بو، میخک، جوز هندی، زعفران و دو حبه سیر رنده شده بخوابانید. در این مرحله، توصیه می‌شود نمک به گوشت اضافه نکنید زیرا نمک موجب آبزدایی گوشت می‌شود و نتیجه آن این خواهد بود که کباب شما خشک و سفت می‌شود.

مزه دار كردن گوشت گوساله برای کباب چنجه

مزه دار كردن گوشت گوساله برای کباب چنجه مانند دیگر کباب‌هاست. کافی است تکه‌های گوشت را در پیازهای رنده شده که آب آنها کامل گرفته شده بریزید و خوب مخلوط کنید یا پیازها را خلال کنید و به گوشت اضافه کنید.

در مرحله بعدی، آبلیمو و ماست را با هم مخلوط کرده و این ترکیب را به چنجه‌ها اضافه کنید. سپس روغن زیتون و فلفل را به گوشت اضافه کرده و همه را خوب ورز دهید تا ترکیب گردند. سپس ظرف را با سلفون بپوشانید و حداقل 6 تا 8 ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت و مواد ترکیب شوند.

پس از گذشت مدت زمان مشخص شده، چنجه‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و آنها را برای سیخ زدن آماده کنید. می‌توانید در هر سیخ کباب و در میان تکه‌های چنجه گوساله، یک یا دو تکه دنبه قرار دهید تا چربی آنها به خورد گوشت‌ها برود و طعم لذیذ‌تری بیافزاید. استفاده از دنبه اختیاری است و مرتبط با سلیقه شما، اما بهتر است نمک را در مراحل پایانی و زمان سیخ کشیدن اضافه کنید تا گوشت سفت نشود.

مرینیت گوشت گوساله

برای مزه دار كردن گوشت گوساله برای کباب و افزودن طعم به آن، بهتر است قبل از پخت، گوشت قرمز مورد نظر را در کیوی رنده شده، نمک، فلفل قرمز، کمی سس مایونز یا ماست و کره قرار دهید. برای افزایش طعم گوشت چرخ کرده، از نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران استفاده کنید.

مواد لازم برای خواباندن گوشت کباب

از جمله مواد لازم برای خواباندن گوشت کباب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مرینیت مواد اصلی خود، یعنی نمک و روغن را دارد و از شکر یا عسل به همراه سس سویا برای بهبود طعم استفاده می‌شود. نمک نقش اساسی در نرم کردن گوشت دارد و با ادویه‌ها و گیاهان طعم‌دهنده ترکیب شده، طعم گوشت را بهبود می‌بخشد. استفاده از روغن ضروری است و انواع روغن مانند زیتون، دانه انگور، کنجد و آووکادو پرکاربرد هستند. سس سویا نیز به عنوان یک انتخاب استثنائی اسید گلوتامیک دارد که طعم گوشت را تقویت می‌کند. شکر یا عسل به مرینیت اضافه شده، به گوشت طعم بیشتری می‌دهد و هنگام کباب شدن، رنگ سطح کباب را زیباتر می‌کند. همچنین، افزودن یک ترکیب اسیدی مانند سرکه، لیمو یا نارنج به مواد مرینیت، گوشت را نرم‌تر می‌کند. گیاهان طعم‌دهنده و ادویه‌جات نیز افزودن مزه و خوشمزگی به گوشت را تضمین می‌کنند.

انواع مرینیت مرغ

می‌توانید مرغ را به انواع روش‌های متنوعی آماده کنید تا مرینیت مرغ خوشمزه‌ای به دست آورید. انواع مرینیت مرغ عبارتند از:

  1. استفاده از سیر و زعفران برای تهیه مرینیت مرغ مجلسی که به آن طعم و بوی خاصی می‌بخشد.
  2. استفاده از خردل برای تهیه مرینیت مرغ مزه دار.
  3. استفاده از ادویه‌های ایتالیایی برای تهیه مرینیت مرغ که طعم متفاوتی به آن اضافه می‌کند.
  4. طبخ مرغ به روش چینی برای تهیه مرینیت مرغی که طعم خاص و خوشمزه‌ای دارد.
  5. طبخ مرغ به روش مکزیکی برای تهیه مرینیت مرغ مزه دار و متفاوت.
  6. طبخ مرغ به روش یونانی برای تهیه مرینیت مرغ با طعم دلچسب و خوشمزه.
  7. استفاده از آب نمک برای تهیه مرینیت مرغی نرم و طعم دار.
  8. استفاده از سبزیجات برای تهیه مرینیت مرغ با طعم و بوی خوشبو و خوشمزه.
  9. استفاده از آناناس برای تهیه مرینیت مرغی با طعم تازه و متفاوت.
  10. استفاده از سس ماسالا برای تهیه مرینیت مرغ مزه دار و خوشمزه.

چگونه مرغ را مرینیت کنیم

چگونه مرغ را مرینیت کنیم

چگونه مرغ را مرینیت کنیم؟ روش‌های مختلفی برای مرینیت کردن مرغ وجود دادرد. در این روش، می‌توانید مرغ را با استفاده از سبزیجات خشک مانند ریحان، نعنا، پونه کوهی، آویشن، رزماری و شوید که با روغن زیتون ترکیب شده‌اند و همراه با آبلیمو، آغشته کنید. سپس، ظرف حاوی مرغ را با سلفون بپوشانید و آن را برای مدت ۲ الی ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. پس از گذشت این مدت، مرغ شما آماده‌ی طبخ است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۴ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *