۳۱ ادویه‌ای که هر آشپزخانه به آن‌ها نیاز دارد – بخش اول

آیا می‌توانید دنیایی را بدون ادویه تصور کنید؟ مثل خوردن غذایی است که نمک در آن نباشد. ادویه‌ها چیزی هستند که یک غذا معمولی را به سطح فوق العاده جدیدی می‌رسانند. در این متن بخش اول ۳۱ ادویه لازم برای هر آشپزخانه را با فواید آن‌ها معرفی می‌کنیم.

تاریخچه ادویه‌جات و ترشی‌جات به زمان آغاز تمدن بشری بر می‌گردد، جایی که سرزمین‌های وسیعی توسط تمدن‌های متعددی که در دوران باستان به وجود آمده‌اند کشف شد. استفاده و مصرف ادویه‌ها از ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح توسط مصریان باستان برای طعم‌دادن به غذاها و ایجاد طعم و عطر بیشتر به آن‌ها آغاز شد. به زودی، استفاده و تولید ادویه‌جات در سراسر خاورمیانه گسترش یافت و این موضوع تا اروپا، شرق مدیترانه، اندونزی، سریلانکا و چین نیز ادامه پیدا کرد. ادویه‌ها همچنین به عصر بزرگ اکتشاف و به کشف نهایی دنیای جدید منجر شدند.

ممکن است قبلاً در مورد اهمیت ادویه‌جات و ترشی‌جات اطلاعاتی داشته باشید، اما آیا می‌دانستید که تنوع گسترده‌ای از ادویه‌ها در این دنیا یافت می‌شود؟ احتمالاً شما حتی از وجود بیشتر آن‌ها آگاه نیستید!

تفاوت بین گیاهان و ادویه‌ها چیست؟

ادویه‌ها از ریشه، پوست یا دانه‌های گیاه بدست می‌آیند. گیاهان هم که موجودات زنده‌ای هستند که در طبیعت یافت می‌شوند. در واقع وجود ادویه‌ها، مستلزم وجود گیاهان است.

خواندن مقاله‌ی بلغور گندم در آشپزی و فواید آن نیز می‌تواند برای شما جذاب باشد.

لیست ۳۱ ادویه حیاتی هر آشپزخانه

تعجب خواهید کرد اگر بدانید چه تعداد ادویه مختلف وجود دارد که همگی با طعم، ویژگی‌ها، طعم‌ها و عطرهای منحصر به فردشان به غذاها وجود بهتری می‌دهند. همه چیز را در مورد انواع مختلف ادویه‌جات در این متن بخوانید و ادویه‌های مورد علاقه خود را انتخاب و در غذاهای خود استفاده کنید!

هل

هل

نام لاتین: Elettaria cardamomum

این ادویه در هند، کشور مبدأ آن، به عنوان ملکه ادویه ها نیز شناخته می‌شود. هل دارای طعمی قوی و تند است که دارای اسانس‌های ظریفی از لیمو و نعناع نیز می‌باشد. جالب اینجاست که این ادویه بسیار همه کاره است. به عنوان مثال، می‌توان از آن برای تشدید طعم شیرین و خوش طعم هم استفاده کرد. دو نوع هل وجود دارد که معمولاً در آشپزی هندی و همچنین در سراسر جهان استفاده می شود: سبز و سیاه.

هل سبز بیشتر از همتای سیاه خود استفاده می‌شود و طعم بسیار سبک و شیرینی دارد. اغلب در دسرها و نوشیدنی‌های شیرین استفاده می‌شود. هل سیاه، از سوی دیگر، دارای طعم دودی بسیار قوی است، بنابراین اغلب در غذاهای برنج تند و کاری استفاده می‌شود.

هل از نظر خواص دارویی تاریخچه‌ای بسیار غنی دارد و از زمان‌های قدیم به عنوان کمک‌کننده گوارشی و همچنین برای درمان بیماری‌های التهابی و تنفسی استفاده می‌شده است.

میخک

میخک

نام لاتین: Syzgium aromaticum

میخک یکی دیگر از ادویه‌های هندی نسبتاً رایج است که برای اولین بار در بندری در سریلانکا در سال‌های ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ پس از میلاد یافت شد. با این حال، بومی جزایر مولوکا است که اکنون بخشی از اندونزی در نظر گرفته می‌شود. میخک حاوی نوع بسیار متمایزی از بوی شیرین با طعمی به همان اندازه شیرین و تند است.

یک واقعیت تاریخی جالب در مورد میخک این است که چینی‌ها قبل از نزدیک‌شدن به امپراتور خود مجبور بودند چند میخک در دهان خود داشته باشند تا بوی دهان خود را شیرین کنند. این نشان می‌دهد که در قدیم از میخک به عنوان خوشبوکننده دهان به جای نعناع تنفسی که معمولاً امروزه استفاده می‌شود، استفاده می‌شد.

میخک درسته اغلب در کاری و سایر مایعات استفاده می‌شود. زیرا این نوع از میخک جذابیت زیبایی را ارائه می‌دهد، در حالی که میخک آسیاب شده به طور رایج در انواع خوراکی‌های شیرین استفاده می‌شود و مانند میخک آسیاب‌ نشده جذابیت ندارد. میخک درسته همچنین برای تعدادی از اهداف مرتبط با سلامت از جمله دندان درد، استفراغ، حالت تهوع و سوء‌هاضمه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پوست درخت دارچین

نام لاتین: Cassia senna

این ادویه به نام «دارچین چینی» نیز شناخته می‌شود و اغلب با دارچین «واقعی» اشتباه گرفته می‌شود. با این حال، در واقع دارچین عضوی از خانواده نخود فرنگی است. طعمی بسیار تند دارد که در مقایسه با دارچین واقعی کمتر لطیف است. اگرچه پوست درخت کاسیا یا دارچین تقریباً شبیه دارچین است، اما در واقع بسیار متفاوت است و بیشتر در غذاهای شور بخصوص در چین استفاده می‌شود.

پوست درخت کاسیا معمولاً در اندونزی، چین و برمه رشد و تولید می‌شود و برای مخلوط‌های چای خانگی یا مخلوط ادویه‌ها استفاده می‌شود. بسیاری از افراد از این ادویه برای درمان اسپاسم عضلانی و معده، مشکلات قاعدگی، درد مفاصل، سرماخوردگی، فشار خون بالا و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنند.

فلفل سیاه

فلفل سیاه

نام لاتین: Piper nigrum

فلفل سیاه باید یکی از رایج‌ترین ادویه‌های موجود و قابل مصرف در سراسر جهان باشد. تقریباً به هر دستوری که ممکن است تصور کنید کمی از آن اضافه می‌شود. فلفل سیاه از هند، به ویژه از منطقه مالابار و گات غربی سرچشمه گرفته است. این ادویه از توت‌های گیاه فلفل به دست می‌آید و معمولاً در دو نوع دانه‌های فلفل سفید و سبز رنگ نیز پیدا می‌شود. تفاوت رنگ در درجه اول ناشی از مراحل مختلف رشد است.

از زمان یونان باستان، فلفل یک ادویه بسیار باارزش و معتبر بوده است. زیرا از آن به عنوان ارز و همچنین به عنوان یک هدیه مقدس استفاده می‌شده است.

فلفل سیاه دارای طعم تند و منحصربفردی است و معمولاً برای ایجاد حرارت ملایم در دستورالعمل‌ها و غذاهای متعدد استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای دارویی شگفت انگیز آن شامل استفاده از آن به عنوان ملین یا برای تسکین احتقان است.

دانه کرفس

کرفس

دانه کرفس را معمولاً آسیاب کرده و نمک می‌زنند. سپس می‌توان آن را به بسیاری از غذاها اضافه کرد تا طعم غلیظی از کرفس پیدا کند.

تخم گشنیز

گشنیز وقتی آسیاب شود طعم طبیعی مرکبات تولید می‌کند. این ادویه مخصوصاً در غذاهای مرغی طعم بسیار جذابی به غذا می‌دهد.

فلفل قرمز خرد شده

فلفل قرمز

فلفل قرمز له شده یا خرد شده طعمی میوه‌ای و در عین حال تند دارد و معمولاً به عنوان چاشنی روی پیتزا و سالاد استفاده می‌شود.

شما می‌توانید پودر فلفل قرمز درشت را با بهترین کیفیت از فروشگاه آریا مارکت تهیه کنید.

زیره

زیره

نام لاتین: Cuminum cyminum

زیره یکی از رایج‌ترین ادویه‌جات است که بومی اروپا، آسیا و آفریقا می‌باشد. با این حال، این ادویه به عنوان یک عنصر بسیار ضروری در سراسر جهان استفاده می‌شود. به خاطر طعم آجیلی و خاکی‌اش که شامل یک طعم لطیف و لیمویی می‌باشد، محبوب است.

برخی از متمایزترین ویژگی‌های آن عبارتند از عطر شدید همراه با دانه‌های قهوه‌ای منحصر به فرد. زیره را می‌توان به صورت آسیاب‌ نشده یا به صورت پودر شده استفاده کرد. در هر صورت، طعم دودی را به هر غذایی اضافه می‌کند و طعمی کاملاً خوشمزه دارد. اکثر مردم ترجیح می‌دهند از زیره تازه آسیاب شده در دستورالعمل‌های کاری و غذاهای مبتنی بر سبزیجات استفاده کنند و طعم تند زیره را به غذاهای خود بدهند.

زیره تا حد زیادی محبوب‌ترین ادویه است که فواید زیادی برای سلامتی در رابطه با کاهش وزن، کلسترول، دیابت، سندرم روده تحریک‌پذیر و بسیاری دیگر دارد.

پودر کاری

کاری

نیازی به گفتن نیست که پودر کاری یک ماده اولیه در غذاهای کاری است. اما می‌توان از آن برای طعم دادن به بسیاری از خورش‌ها، مارینادها و گوشت‌ها نیز استفاده کرد.

پیشنهاد می‌کنیم  ادویه کاری آریامارکت را امتحان کنید.

جوز هندی

جوز هندی

نام لاتین: Myristica fragrans

جوز هندی از درختی همیشه سبز گرمسیری به دست می‌آید و بومی جزیره مولوکاس در اندونزی است. این ادویه نه تنها در آنجا، بلکه در هند غربی به وفور کشت می‌شود. به دلیل بوی تند مشابه و طعم ملایم شیرین، اغلب همراه با دارچین استفاده می‌شود. اگرچه از جوز هندی در پخت و پز و نوشیدنی‌های سرد استفاده می‌شود، اما افزودنی عالی نیز برای غذاهای مقوی مانند دستور پخت گوشت گوسفند و بره، خورش سبزیجات و غیره است.

در زمان های قدیم، تقریباً در حدود دهه ۱۶۰۰، جوز هندی به یک ادویه تجاری گران قیمت در دنیای غرب تبدیل شد و معمولاً توسط هلندی‌ها به عنوان ماده‌ای برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها استفاده می‌شد. برخی از فواید باورنکردنی جوز هندی برای سلامتی شامل تسکین سو هاضمه، کنترل اسهال و کاهش اشتها است.

گل جوز

گل جوز

نام لاتین: Myristica fragrans

این ادویه پوشش بیرونی دانه جوز هندی است و گفته می‌شود که نسخه تندتر آن است. گل جوز طعمی ترکیبی از فلفل و دارچین دارد. جالب اینجاست که رنگ گل جوز می‌تواند به شما در کشف منشأ آن کمک کند. به عنوان مثال، اگر ادویه دارای تیغه‌های زرد نارنجی باشد، به این معنی است که از گرانادا آمده است. در حالی که تیغه‌های نارنجی قرمز نشان می‌دهد که منشا آن از اندونزی است.

از این ادویه در شیرینی‌ها و دسرهایی مانند کاستارد، پودینگ و کیک و همچنین در غذاهای خوش طعم مانند سوپ، سوفله، سس و غیره استفاده می‌شود. همچنین گفته می‌شود طعم آن بسیار گرم است، همراه با شیرینی لیمویی. مردم ترجیح می‌دهند از آن به جای جوز هندی استفاده کنند، مخصوصاً در غذاهای با رنگ روشن.

گل جوز اغلب به عنوان یک کمک‌کننده گوارشی و درمان‌کننده تهوع، استفراغ و نفخ شکم استفاده می‌شود.

دانه‌های خردل

خردل

نام لاتین: Brassica alba

این دانه‌های ادویه در رنگ‌های مختلفی مانند سیاه، قهوه‌ای و زرد وجود دارند و اغلب به جای هم در بیشتر غذاها استفاده می‌شوند. دانه‌های خردل از طعمی آجیلی و دودی تشکیل شده‌اند که وقتی در روغن پخته می‌شوند یا وقتی له می‌شوند طعم خود را بهتر آزاد می‌کنند.

استفاده از دانه خردل به عنوان چاشنی به دوران باستان در دوران روم برمی‌گردد. رومی‌ها این دانه‌ها را به صورت خمیر در می‌آوردند و با شراب مخلوط می‌کردند. این ادویه در ابتدا حتی قبل از تجارت ادویه که در آسیا شروع شد در اروپا بسیار محبوب بود.

دانه‌های خردل را اغلب به صورت خمیری آسیاب می‌کنند تا در کاری و خورش‌ها استفاده شود. در حالی که دانه‌های آسیاب‌نشده آن را برای مصارف ترشی استفاده می‌کنند. روغن دانه خردل در سراسر جهان به عنوان یک داروی ضد درد و به عنوان پوششی برای آرتریت استفاده می‌شود.

سیر

سیر

نام لاتین: Allium sativum

سیر احتمالاً یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین چاشنی ادویه است که تقریباً در تمام غذاهای موجود در سراسر جهان استفاده می‌شود. محبوبیت آن تا حد زیادی ناشی از توانایی آن در افزودن عمق باورنکردنی طعم همراه با قوت به هر غذا یا وعده غذایی است.

سیر به عنوان ادویه به شکل پودر سیر استفاده می‌شود که فقط ساییده شده و از سیر کم آب تهیه می‌شود. بومی آسیای جنوبی، آسیای مرکزی و جنوب غربی سیبری است. با این حال، مصرف سیر به چندین هزار سال قبل از مصر باستان باز می گردد، جایی که معمولاً به عنوان طعم‌دهنده غذا و همچنین در پزشکی استفاده می‌شد. برخی از کاربردهای دارویی خارق‌العاده سیر شامل پیشگیری از سرطان، درمان بیماری‌های تنفسی، فشار خون بالا و سطوح پایین کلسترول است.

پودر سیر معمولاً در دستور العمل‌های ماکارونی، مرغ کبابی، سس‌های سالاد، کاری و برنج استفاده می‌شود. برای تهیه پودر سیر با کیفیت می‌توانید از طریق سایت اقدام کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی 10 ادویه مهم که باید در آشپزخانه خود داشته باشید را نیز مطالعه کنید.

زنجبیل

زنجبیل

نام لاتین: Zingiber officinale

مانند سیر، زنجبیل نیز به دلیل طعم شیرین و تندش محبوب است. عطر و طعم آن نیز توسط بسیاری از مردم به عنوان فلفلی و تند در ترکیب با رایحه‌های لیمو توصیف می‌شود. زنجبیل همچنین در انواع دسرهای مختلف مانند پای کدو حلوایی و شیرینی زنجبیلی بسیار استفاده می‌شود.

زنجبیل گیاهی علفی چند ساله است که از جزایر جنوب شرقی آسیا سرچشمه گرفته و بعداً به سراسر اقیانوس هند و اقیانوس آرام منتقل شده است. همچنین اغلب در دسرها و خوراکی‌های شیرین که نیاز به ادویه‌ای ظریف دارند، استفاده می‌شود. زنجبیل از دیرباز با فواید سلامتی و دارویی متعددی همراه بوده است و عمدتاً به عنوان کمک‌کننده گوارشی و برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه استفاده می‌شود. همچنین نقش کلیدی در طب آیورودا دارد.

بسیاری از غذاها برای افزودن زنجبیل تازه مناسب هستند. به عنوان مثال، کاری، برنج، سوپ، خورش و غیره از جمله مناسب‌ترین غذاها برای استفاده از زنجبیل در آن‌ها هستند.

با همراهی ما در بخش دوم ۳۱ ادویه ضروری برای هر آشپزخانه، ادویه‌های جدیدی را بشناسید و با استفاده از آن‌ها در غذاهای خود، طعم و عطر جذابی را به آن‌ها دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۴ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *