بررسی انواع چای ماسالا خارجی و طرز تهیه ی چای ماسالا با شیر

بهترین چای ماسالا چیست

اگر کنجکاویت تا بدانید بهترین چای ماسالا چیست باید به شما بگوییم چای ماسالا یک نوشیدنی معروف هندی است پس بهترین نوع آن چای ماسالای هندی است. بسیاری از هندی‌ها صبح یا عصر از خوردن این چای لذت می برند. این چای اغلب با مواد اولیه با طبع گرم ساخته می‌شود. این چای طعم شیرین و تندی دارد که آن را منحصر به فرد می‌کند. ماسالا چای به معنای چای با ادویه است.

در انگلیس این چای ادویه‌دار، با نام ماسالا شناخته می‌شود؛ اما بسیاری از کافه‌ها در سراسر جهان آن را با نام چای لاته سرو می‌کنند و دلیل آن شباهت در تهیه این نوشیدنی و کافه لاته است. به دلیل فواید و مزایای چای ماسالا مصرف آن روبه افزایش است اما طبع چای ماسالا به دلیل گرم بودنش در صورت مصرف بیش از خد آن باعث تهوع و سردرد می‌شود.

در ادامه مقاله به شما می‌گوییم چای ماسالا از چه چیزی تهیه می‌شود؟ و شما را با انواع چای ماسالا خارجی آشنا خواهیم کرد. همچنین طرز تهیه چای ماسالا کافی شاپی و طرز تهیه ی چای ماسالا با پودر اماده را به شما آموزش خواهیم داد.

چای ماسالا

چای ماسالا از چه چیزی تهیه می‌شود؟

در واقع چای ماسالا یا چای ادویه‌دار، یک نوع نوشیدنی ترکیبی است که از چای سیاه، شیر، گیاهان و ادویه‌های معطر تهیه می‌شود. قدمت این نوشیدنی به پنج هزار سال قبل بر می‌گردد و خاستگاه آن آسیای جنوبی، هند و تایلند است.

ماسالا در زمره محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیا محسوب می‌شود.

لغت ماسالا از کجا می‌آید؟

واژه چای برگرفته از لغت «چا» در زبان چینی است که بعدها در زبان هندی به «چای» تغییر داده شده است. این کلمه برای نوشیدنی گرمی که از گیاه چای تهیه می‌شود استفاده می‌گردد. چای در سراسر دنیا از جمله انگلیس، ایران، عربستان، هند و چین ار محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

گیاه چای از زمان باستان در منطقه آسام هند به صورت خودرو رشد می‌کرده و هندی‌ها آن را به عنوان گیاهی دارویی مورد استفاده قرار می‌داده اند. برخی از ترکیبات چای ماسالا برگرفته از متون سنتی هندی هستند. ماسالا با ترکیب امروزی خود، نوشیدنی هندی است که از شیر، شکر، ادویه و چای سیاه ساخته می شود.

مواد چای ماسالا چیست

در هندوستان ترکیبات چای ماسالا در هر خانه‌ای متفاوت است. با این توصیف مواد چای ماسالا چیست؟ چای ماسالا شامل ادویه‌های زیر می‌باشد:

  •   هل سبز
  • بادیان ختایی
  • دارچین، رازیانه
  • جوز هندی
  • میخک
  • وانیل
  • عسل

در نوع کشمیری این نوشیدنی، از چای سبز به جای چای سیاه، بادام و گاهی از زعفران نیز استفاده می‌شود.

انواع چای ماسالا خارجی

در بازار ایران انواع چای ماسالا خارجی با برندها و طعم و کیفیت متفاوت موجود است. بهترین چای ماسالا، ماسالا هندی است و پیشنهاد می‌شود از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید این چای کنید.

شیرین کننده‌های نوشیدنی ماسالا

برای شیرین کردن این نوشیدنی، شکر، شکر قهوه‌ای، شیره و عسل استفاده می‌کنند.

طبع چای ماسالا

به دلیل وجود ادویه‌هایی مثل زنجبیل و دارچین و عسل در این چای، طبع چای ماسالا گرم است.

توصیه می‌شود، افرادی که طبع بسیار گرمی دارند، در مصرف این چای زیاده روی نکنند؛ چرا که موجب تهوع و سردرد می‌شود.

ارزش غذایی 1 لیوان چای ماسالا

  • کالری: 200 کیلوکالری
  • کربوهیدرات: 19.4 گرم
  • پروتئین: 5 گرم
  • چربی: 13.5 گرم
  • فیبر: 3 گرم
  • کلسترول: صفر میلی گرن
  • چربی ترانس: صفر میلی گرم
  • پتاسیم: 283 میلی گرم
  • سدیم: 21 میلی گرم

خواندن مقاله‌ی گرانولا، یک ماده غذایی مفید نیز می‌تواند برای شما جذاب باشد.

طرز تهیه چای ماسالا کافی شاپی

طرز تهیه چای ماسالا کافی شاپی در منزل کار بسیار راحتی است. کافی است تمامی ادویه‌ها( هل سبز، زنجبیل خشک یا پودر زنجبیل، چوب دارچین، میخک، بادیان ستاره‌ای، دانه فلفل، دانه فلفل سفید، جوز هندی) را کمی تفت داده و پس از بلند شدن بوی ادویه‌ها آنها را از روی حرارت برداشته و آسیاب می‌کنید.

شیر را در قوری که از قبل گرم شده ریخته و آب جوش را به آن اضافه می‌کنید. سپس چای سیاه و ادویه‌ها را در قوری ریخته و 1 الی 2 ساعت زمان می‌دهیم تا چای ماسالا ما دم بکشد بعد از این مرحله چای ماسالا را از صافی عبور داده و آماده سرو می‌کنیم. برای تزیین آن می‌توانید از دارچین استفاده کنید و با عسل میل کنید.

طرز تهیه ی چای ماسالا با شیر

طرز تهیه ی چای ماسالا با شیر کاملا شبیه به چای ماسالا کافی شاپی است. چای ماسالا برخلاف چای سیاه که با آب جوش تهیه می‌شود، در تهیه آن از آب گرم یا شیر گرم استفاده می‌گردد.

طرز تهیه ی چای ماسالا با پودر اماده

ساده‌ترین مدل درست کردن چای ماسالا، طرز تهیه ی چای ماسالا با پودر اماده است. بدین صورت که پودر آماده را داخل شیر گرم شده می‌ریزید و بعد از جوش آمدن از روی حرارت برداشته و سرو می‌کنید.

فواید و مزایای چای ماسالا:

ماسالا به دلیل داشتن ترکیبات مفید و ادویه‌ها دارای فواید بسیار مفیدی برای بدن است.

جلوگیری از سرماخوردگی

چای ماسالا از سرماخوردگی و گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند

خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی ماسالا از سرماخوردگی و احتقان بینی جلوگیری می‌کند. میخک و زنجبیل تقویت کننده سیستم ایمنی نیز به شما کمک می‌کند سرفه را از بین ببرید. یک لیوان چای ماسالا در روز مطمئناً شما را قوی و عاری از سرماخوردگی می‌کند. اگر از سرماخوردگی رنج می‌برید، یک لیوان چای ماسالا حال شما را بهتر کرده و زودتر بهبود می‌یابید.

خواص ضد التهابی چای ماسالا

تمام ادویه‌های به کار رفته در ساخت این نوشیدنی با هم کار می‌کنند و تاثیر عمیقی بر بدن دارند. چای ماسالا دارای اثرات ضد التهابی است که عمدتا از زنجبیل به دست می‌آید. مطالعات نشان می‌دهد که زنجبیل تاثیر مثبتی در کاهش التهاب در بدن دارد. میخک یکی دیگر از موادی است که اثرات مشابهی دارد. این دو ادویه به عنوان مسکن‌های موثر نیز شناخته شده‌اند.

 انرژی را افزایش می‌دهد

چای سیاه جزء اصلی این نوشیدنی است. کافئین دارد که انرژی شما را افزایش می‌دهد.

در حالی که کافئین به تنهایی در مقادیر زیاد اثرات منفی دارد، سایر ترکیبات چای ماسالا آن را متعادل می‌کند.

 تقویت سیستم ایمنی بدن

ماسالا برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. میخک و دارچین شما را قوی‌تر می‌کند. چای ماسالا خط دفاعی ایجاد می‌کند که اجازه نمی‌دهد عفونت‌ها از آن عبور کنند. این کیفیت دارویی این نوشیدنی خوش طعم آن را به یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌های بهداشتی تبدیل کرده است.

 به هضم غذا کمک می‌کند

ادویه‌های مورد استفاده در این چای، به ویژه میخک به فرآیند هضم کمک می‌کند. هنگامی که زنجبیل به مخلوط اضافه می‌شود، اثرات دارویی آن بیشتر می‌شود. چای ماسالا اثر آرام بخش و طراوت بخشی بر بدن دارد.

خواص آنتی اکسیدانی چای ماسالا

پایه چای ماسالا چای سیاه است. خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد میخک استفاده شده در نوشیدنی نیز به کاهش سطح کلسترول معروف هستند. این به نوبه خود، افزایش میزان کلسترول خوب را نشان خواهد داد. چای ماسالا تشکیل پلاک که باعث انسداد منجر به بیماری‌های قلبی می‌شود را کاهش می‌دهد. ادویه‌ها به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کنند.

فشار خون را کنترل می‌کند

این نوشیدنی مفید همچنین می‌تواند به مقابله با مشکلات مربوط به فشار خون کمک کند. اگر نوساناتی در فشار خون دارید، چای ماسالا ممکن است راه حلی برای شما باشد. این اثر گشاد کننده بر روی خون دارد که به درمان مشکلات پزشکی ناشی از فشار خون بالا کمک می‌کند.

چای ماسالا از سرطان جلوگیری می‌کند

تحقیقاتی وجود دارد که نشان داده است خواص آنتی اکسیدانی موجود در چای ماسالا می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. زنجبیل، دارچین و هل دارای خواص پیشگیری از سرطان هستند.

متابولیسم را بهبود می‌بخشد

متابولیسم سریع برای تناسب اندام و سالم بودن بسیار مهم است. این نشانه این است که همه اعضای بدن به خوبی کار می‌کنند. مهمتر از آن، نشان می‌دهد که غذا به خوبی هضم می‌شود و بدن به طور موثر از آن استفاده می‌کند.

 از نفخ جلوگیری می‌کند

به دلیل رژیم غذایی نامناسب، غذایی که می‌خوریم همیشه به راحتی هضم نمی‌شود. ترکیبات موجود در چای ماسالا به هضم غذا کمک می‌کند. این نوشیدنی با تقویت هضم، از کشیده شدن هوا یا آب اضافی به معده جلوگیری می‌کند. چای ماسالا نفخ یا گاز گرفتگی را کاهش می‌دهد.

دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد

یکی از مزایای کمتر شناخته شده مصرف چای ماسالا این است که طبیعی و موثرترین راه برای مبارزه با گرفتگی عضلات PMS است. اکثر زنان در طول دوره قاعدگی خود از گرفتگی عضلات رنج می‌برند، موادی در چای ماسالا یا چای وجود دارد که اثر آرام بخشی بر اعصاب و ماهیچه‌ها دارد.

 پیشگیری از دیابت

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های امروزی در جهان دیابت است. ترکیبات موجود در این نوشیدنی دارای خواصی است که به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می‌کند. این کار را با افزایش حساسیت انسولین در بدن انجام می‌دهد. همچنین سطح قند خون را کاهش می‌دهد. بدن پس از خوردن چای ماسالا برای کنترل قندها بهتر است.

باید اشاره کرد که در حالی که چای ماسالا به دلیل فواید بی‌شمارش شناخته شده است، مانند تمام مواد غذایی، باید در حد اعتدال مصرف شود. چای سیاه به عنوان پایه آن، دارای کافئین است که مصرف زیاد آن ممکن است تأثیر منفی بر بدن بگذارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۲ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *