بررسی خواص پودر گوجه فرنگی و طرز تهیه پودر گوجه فرنگی در فر

پودر گوجه فرنگی چیست

پودر گوجه فرنگی محصولی است که از گوجه فرنگی خشک و آسیاب شده تهیه می‌شود که می‌تواند به عنوان ادویه، چاشنی و تزیین و همچنین پایه‌ای برای تهیه موادی مانند رب گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی استفاده شود.

پودر گوجه فرنگی چیست؟

پودر گوجه فرنگی به عنوان یک محصول در تهیه سریع سس و یا حتی رب گوجه فرنگی کاربرد دارد و هنگامی که به صورت پودر خشک استفاده می‌شود، در دسته‌بندی ادویه‌ها  قرار می‌گیرد.

ادویه به هر قسمت خشک شده گیاه، غیر از برگ، شامل دانه‌ها، ساقه، پوست، ریشه و میوه‌ها گفته می‌شود که خشک شده و برای طعم دادن استفاده می‌گردد و از آنجایی که گوجه فرنگی یک میوه است، میوه‌های خشک یک گیاه گوجه فرنگی قطعا به عنوان ادویه محسوب می‌شود.

پودر گوجه فرنگی از خشک کردن گوجه فرنگی و سپس آسیاب کردن آنها به صورت پودر ریز تهیه می‌شود. معمولاً این پوست‌های گوجه فرنگی بدون بخش‌های داخلی خمیری با دانه‌ها هستند که برای تهیه پودر گوجه فرنگی استفاده می‌شوند.

مزه پودر گوجه فرنگی چگونه است؟

  1. پودر گوجه فرنگی در فرم پودری خود طعم گوجه فرنگی خالص را ارائه می‌دهد.
  2. پودر گوجه فرنگی مثل جوهر گوجه فرنگی است.
  3. وقتی با آب ترکیب  می‌شود، مانند رب گوجه فرنگی یا سس گوجه فرنگی خوش طعم می‌شود. می‌توانید برای غلیظ شدن طعم‌ها و کاراملی شدن آن، آنها را بپزید.

 و یا حتی نمک و چاشنی‌های دیگر اضافه کنید.پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی 10 ادویه مهم که باید در آشپزخانه خود داشته باشید را نیز مطالعه کنید.

پودر گوجه فرنگی برای چه غذاهایی استفاده می‌شود

دو روش اصلی برای آشپزی با پودر گوجه فرنگی وجود دارد که در ادامه خواهیم گفت پودر گوجه فرنگی برای چه غذاهایی استفاده میشود.  هیجان انگیزترین راه برای استفاده از آن به عنوان ادویه یا چاشنی است. می‌توانید آن را روی مواد غذایی  از قبیل، مرغ و ماهی و حتی گوشت قبل از کباب کردن بپاشید یا روی سیب‌زمینی و دیگر سبزیجات، روی خمیر نان، یا به عنوان چاشنی یا تزیین روی برنج، پاستا، سبزیجات یا تخم‌مرغ پخته شده بپاشید.

پودر گوجه فرنگی می‌تواند به سوپ‌ها اضافه شود و در تهیه خورشت‌ها نیز کاربردی است. حتی به طرز شگفت انگیزی روی ذرت بو داده یا ذرت آب پز شده خوشمزه می‌شود. می‌توانید از پودر گوجه‌فرنگی به‌عنوان رب گوجه‌فرنگی فوری استفاده کنید و جایگزین مناسبی برای رب است. فقط کافی است، مقدار مساوی پودر گوجه فرنگی و آب داغ را با هم ترکیب کنید تا مقدار رب گوجه فرنگی مورد نیاز به دست آید.
همچنین از پودر گوجه فرنگی می‌توانید در تهیه سس کچاپ، سس پیتزا و سس سالسا استفاده کنید.

آشپزی با پودر گوجه فرنگی

طرز تهیه پودر گوجه فرنگی در فر

در این قسمت طرز تهیه پودر گوجه فرنگی در فر را آموطش می‌دهیم که یکی از روش‌های راحت و بصرفه است. برای تهیه پودر گوجه فرنگی در فر ابتدا آنها را به خوبی شسته سپس چهار قسمت یا ورقه ورقه کنید و بع از آغشته کردن آنها به نمک، قلقل و کمی روغن زیتون درن سینی فر قرار داده و درون فری که از قبل گرم شده به مدن 4 دقیقا قرار دهید تا گوجه‌ها خشک شوند.

اگر فرصت خشک کردن گوجه‌ها را ندارید به راحتی می‌توانید پودر گوجه فرنگی 200 گرمی یا 100 گرمی را از فروشگاه‌های آنلاین معتبر تهیه کنید و به غذای خود عطر و طعم بدهید.

نگهداری پودر گوجه فرنگی

بهترین روش نگهداری پودر گوجه فرنگی این است که آن را در کنار گیاهان خشک و ادویه جات نگهداری کنید. ظرف را در بسته نگه دارید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. پودر گوجه فرنگی تمایل به جذب رطوبت دارد، بنابراین اگر ظرف شما به اندازه کافی بزرگ است، می‌توانید مقدار کمی برنج نپخته را در یک کیسه یا بسته توری قرار دهید و آن را در بسته پودر گوجه فرنگی ذخیره کنید. مانند همه ادویه‌های خشک، پودر گوجه فرنگی پس از شش ماه یا بیشتر شروع به از دست دادن طعم خود می‌کند. نگهداری در یخچال عمر مفید آن را تقریباً به طور نامحدود افزایش می‌دهد.

خواص پودر گوجه فرنگی

یک قاشق غذاخوری (حدود 0.75 گرم) پودر گوجه فرنگی 2 کالری، همراه با مقادیر ناچیزی پروتئین، کربوهیدرات، چربی و فیبر فراهم می‌کند. همچنین مقادیر کمی پتاسیم، بتاکاروتن، لیکوپن و ویتامین A را فراهم می‌کند.

علاوه بر موارد گفته شده در بالا از دیگر خواص پودر گوجه فرنگی خشک شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
فسفر، سدیم، ویتامین ب، روی، کلسیم، مس،  آهن. که موجب تقویت اعصاب شده و خستگی و بی‌حالی را از بین می‌برد. موجب تقویت قلب شده و به سلامت و زیبایی پوست کمک می‌کند و بر روی بینایی تاثیر زیادی دارد.

می‌توانید از طریق سایت ما برای تهیه‌ی دو محصول پودر گوجه فرنگی ریز و  پودر گوجه فرنگی درشت  اقدام کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۳ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *