نگهدارنده‌های غذا

نگهدارنده‌های غذا

تولید کنندگان از نگهدارنده‌های غذا به مواد غذایی در طول فرآوری آن محصول، می‌افزاید تا از رشد میکروب، کپک و … و در نتیجه فساد غذا در طی مسیر حمل و نقل جلوگیری شود. غذا برای حفظ بقا مهم است، بنابراین حفظ مواد غذایی یکی از قدیمی‌ترین فن آوری‌های مورد استفاده انسان است تا از فساد آن جلوگیری کند. روش‌ها و ابزارهای مختلف برای این منظور یافت شده و بهبود یافته است. جوشاندن، انجماد و نگهداری در یخچال، پاستوریزه کردن، کم آب کردن، ترشی اندود کردن روش‌های سنتی هستند. شکر، نمک معدنی و نمک نیز اغلب به عنوان نگهدارنده‌های غذا مصرف می‌شوند. تابش هسته‌ای نیز به عنوان نگهدارنده‌های مواد غذایی بکار می‌روند. تکنیک‌های بهبود یافته بسته‌بندی مثل بسته‌بندی خلا و بسته‌بندی‌های هیپوباریک (فشار کمتر از نرمال) نیز به عنوان نگهدارنده‌های مواد غذایی بکار برده می‌شوند.

نگهدارنده‌های غذا

حفظ مواد غذایی اساسا برای سه دلیل انجام می شود:

  • حفظ خواص طبیعی غذا
  • حفظ ویژگی‌های ظاهری غذا
  • افزایش ارزش غذایی برای ذخیره سازی آن

انواع مواد نگهدارنده خوراکی

مواد نگهدارنده بسیاری از مواد طبیعی و شیمیایی را شامل می شوند که در حفظ ماندگاری و کیفیت مواد غذایی نقش مهمی دارند. نمک و شکر از جمله مواد طبیعی هستند که برای نگهداری میوه‌ها و سبزیجات کنسروی یا شیشه‌ای استفاده می شوند. این دو ماده از مواد نگهدارنده رایج در صنایع غذایی هستند و در تولید انواع مواد غذایی به کار می‌روند.

انواع مواد نگهدارنده خوراکی در صنایع غذایی شامل آنتی اکسیدان‌ها و ضد میکروبیال‌ها (آنتی‌میکروبیال ها) است. آنتی اکسیدان‌ها به عنوان موادی که اکسیداسیون و فساد مواد غذایی را کاهش می‌دهند و ضد میکروبیال ها به عنوان موادی که رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌ها را کنترل می‌کنند، شناخته می‌شوند. هر دو دسته مواد نگهدارنده، مواد طبیعی و مصنوعی را در بر می‌گیرند.

در اینجا به برخی از آنتی اکسیدان ها اشاره می‌کنیم که عبارتند از:

  • توکوفرول‌های طبیعی (مشتقات ویتامین E)
  • ترکیبات مصنوعی هیدروکسی آنیزول بوتیله (BHA)
  • هیدروکسی تولوئن بوتیله (BHT)

ضدمیکروبیال‌ها یا ضدمیکروب‌ها به عنوان یکی از روش‌های نگهداری موجود در صنایع غذایی، همراه با تکنیک‌های دیگری مانند سردسازی استفاده می‌شوند تا از رشد باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا جلوگیری شود. از میان ضدمیکروبیال‌ها، کلرید سدیم یا نمک احتمالاً قدیمی‌ترین ماده ضدمیکروبی است که شناخته شده است. همچنین، اسیدهای آلی مانند اسید استیک، اسید سوربیک، اسید پروپیونیک و اسید بنزوئیک با pH پایین برای مبارزه با رشد میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شوند. در محصولاتی که از میوه‌ها تولید می‌شوند، دی‌اکسید گوگرد و سولفیدها برای کنترل رشد میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شوند. همچنین، نیسین (برای جلوگیری از رشد باکتری) و ناتامایسین (برای کپک‌ها و مخمرها) نگهدارنده‌هایی هستند که توسط میکروارگانیسم‌ها تولید می‌شوند.

انواع مواد نگهدارنده طبیعی

در دسته انواع مواد نگهدارنده طبیعی غذا نمک، شکر، الکل، سرکه و غیره در این دسته قرار می‌گیرند. این مواد نگهدارنده‌های قدیمی (سنتی) غذا هستند که در خانه نیز برای تهیه ترشی، مربا و آب میوه و غیره نیز بکار می‌روند. همچنین انجماد، جوشاندن، دودی کردن، نمک سود کردن از راه های طبیعی نگهداری مواد غذایی محسوب می‌شوند. پودر قهوه و سوپ برای نگهداری در جای سرد و خشک نگهداری می‌شوند. در این بخش نگهدارنده‌های غذاهایی شامل مرکبات مانند اسید سیتریک و آسکوربیک اسید، آنزیم‌ها روی آنها کار می‌کنند و با ایجاد اختلال در متابولیسم آنها، نگهداری صورت می‌گیرد.

شکر و نمک اولین نگهدارنده‌های طبیعی غذا هستند که به طور بسیار موثری رشد مایع باکتری‌ها را در غذا حفظ می‌کنند. برای حفظ گوشت و ماهی، نمک هنوز به عنوان یک نگهدارنده طبیعی غذا بکار گرفته می‌شود. نگهدارنده‌های شیمیایی مواد غذایی نیز برای مدتی مورد استفاده قرار گرفته شده است. آنها به نظر بهترین و موثرترین روش برای عمر طولانی‌تر هستند.

خواندن مقاله‌ی اسانس‌های خوراکی نیز می‌تواند برای شما جذاب باشد.

نمونه‌هایی از نگهدارنده‌های شیمیایی مواد غذایی عبارتند از :

  • بنزوآت‌ها (مانند بنزوآت سدیم، اسید بنزوئیک)
  • نیتریت‌ها (مانند نیتریت سدیم)
  • سولفیت‌ها (مانند دی اسید گوگرد)
  • سوربات‌ها (مانند سوربات سدیم، سوربات پتاسیم)
  • آنتی اکسیدان‌ها نیز از نگهدارنده‌های شیمیایی مواد غذایی هستند که به عنوان جاذب رادیکال آزاد عمل می‌کند.
    در این دسته نگهدارنده‌ها، ویتامین C، هیدروکسی آنیزول بوتیلدار شده(BHA)، مهار کننده‌های رشد باکتری مانند نیتریت سدیم، دی اکسید سولفور و اسید بنزوئیک در غذا می‌آیند.

مواد نگهدارنده را از کجا تهیه کنیم

اگر این سوال در ذهن شما پیش آمده که مواد نگهدارنده از کجا بخرم شما می‌توانید با کمی تحقیق و بررسی فروشگاه‌های آنلاینی که این مواد را عرضه می‌کنند به راختی پیدا کنید. برای تهیه بهترین مواد نگهدارنده گوشتی و لبنی شما می توانید به وبسایت ما یعنی ارک فود مراجعه کنید. ارک فود یکی از بهترین تامین کنندگان مواد افزودنی و نگهدارنده صنایع غذایی در ایران است.

خرید مواد نگهدارنده غذایی

برای خرید مواد نگهدارنده غذایی و  اطلاع از قیمت خرید این مواد، می‌توانید با “کارشناسان فروش ما” در تماس باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۹ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *