بررسی خواص گرد لیمو عمانی و طرز تهیه لیمو عمانی در فر

آیا می‌دانید پوست لیمو عمانی برای چی خوبه؟ لیمو عمانی یک نوع  میوهٔ خشک‌ شده‌ای است که به‌عنوان چاشنی در غذاهای خاورمیانه‌ای خصوصاً ایرانی استفاده می‌شود.

بهترین نوع لیموعمانی در بندرعباس، میناب، جهرم و شیراز پرورش می‌یابد. لیموعمانی مورد علاقه جنوبی‌های خونگرم و کشورهای عرب زبان است و پودر آن در بیشتر خوراک‌های تند و پرادویه خلیجی استفاده می‌شود. طبع این لیمو  خنک است. از این رو در طب سنتی و آشپزی طرفدار دارد. قسمت‌های مورد استفاده گیاه، میوه، برگ و ریشه گیاه است.

لیمو عمانی معمولاً در طبخ خورش‌های ایرانی چون قرمه سبزی و قیمه استفاده می‌شود. پودر این گیاه نیز نیز یک ادویه مرکبات باستانی است که در آشپزخانه‌های عربی و آسیایی محبوب شده و رنگ آن از قهوه‌ای کمرنگ تا سیاه خاکستری با پوسته بیرونی سخت و نازک متفاوت است.

در ادامه مقاله شما را با خواص لیمو عمانی و طرز استفاده از لیمو عمانی آشنا خواهیم کرد و به شما می‌گوییم تهیه لیمو عمانی در فر مناسب است یا خیر.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی ادویه‌های محبوب ایرانی را نیز مطالعه کنید.

لیمو عمانی

پوست لیمو عمانی برای چی خوبه 

اگر نمی‌دانید پوست لیمو عمانی برای چی خوبه باید به شما بگوییم که از پوست لیمو عمانی برای عطر بیشتر برای چاشنی غذاها و یا دمنوش‌ها استفاده می‌شود. پس برای داشتن عطر بیشتر حتما از پوست لیمو عمانی استفاده کنید.

طرز تهیه لیمو عمانی در فر 

برای تهیه لیمو عمانی در فر ابتدا لیموها را تمیز شسته و با ایجاد سوراخی بر روی لیموها آنها را درون سینی فر قرار می‌دهیم و داخل فر می‌گذاریم تا هشک شوند.

بهترین روش تهیه لیمو عمانی استفاده از خشک کن‌های صنعتی، خانگی و استفاده از آفتاب می‌باشد. تهیه لیمو عمانی در فر خیلی توصیه نمی‌شود زیرا علاوه بر اینکه خواص لیمو عمانی را از بین می‌برد ظاهر آن نیز خیلی شبیه به لیمو عمانی مورد انتظار ما نخواهد شد.

طرز استفاده از لیمو عمانی

از لیمو عمانی در بسیاری از غذاها و خورشت‌های ایرانی (قیمه، قرمه سبزی، آبگوشت و…) استفاده می‌شود. طرز استفاده از لیمو عمانی به این صورت است که تنها کافی است با ایجاد سوراخی در لیموها آنها را شکسته و در غذا بیاندازید. در برخی موارد نیز از پودر لیمو در برنج و غذاهای حوزه خلیج فارس استفاده می‌شود.

پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از تلخی لیمو عمانی تخم لیمو عمانی را خارج کرده سپس لیمو را پودر کرده و یا به صورت شکسته شده در غذا استفاده کنید.

طرز استفاده از لیمو عمانی

ترکیبات لیمو عمانی

دارای کلسیم، پتاسیم و ویتامین C می‌باشد. از دیگر ترکیبات لیمو عمانی می‌توان به لیمونن، اسید سیتریک، ترپینن اشاره کرد.

فواید لیمو عمانی

  1. از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند

لیمو عمانی حاوی اجزای مفید پتاسیم است که برای عضلات قلب بسیار عالی است زیرا پمپاژ خون را تقویت و تنظیم می‌کند. همچنین باعث کاهش فشار خون و کاهش کلسترول می‌شود.

  1. تقویت دستگاه گوارش بدن

لیمو عمانی اسهال و سایر مشکلات معده را درمان می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. یک پاک کننده طبیعی برای دستگاه گوارش؛ یبوست را برطرف می کند و اشتها را باز می‌کند.

  1. لیمو عمانی بدن را سم زدایی می‌کند

لیمو عمانی باکتری‌های مضر، مواد زائد و سایر سموم را با پاکسازی می‌کند. از طریق روده با درصد بالای ویتامین C و خواص ضد باکتریایی خود از بدن را دفع می‌کند.

  1. دارای خواص ضد سرطانی است

همانند سایر خانواده لیموها، یکی از اصلی‌ترین خواص لیمو عمانی وجود مواد آنتی اکسیدان فراوان در این میوه است که به پیشگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می‌کند.

خواص ضد سرطانی لیمو عمانی  به دلیل ترکیبات آن است. تقسیم سلولی را در رده‌های سلولی سرطانی متوقف می‌کند.

به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی نیز به کار برده می‌شود.

  1. حاوی مواد معدنی بسیاری است

حاوی اسید فولیک، ویتامین B و اسید آمینه، همراه با مقادیری از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم است که به تولید سلول‌های جدید کمک می‌کند.

  1. حاوی ویتامین C است

لیمو عمانی خشک با التهاب، سرماخوردگی مبارزه می‌کند و کارایی سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد. همچنین از بدن در برابر عفونت‌های ویروسی و استرس محافظت می‌کند.

همچنین به دلیل داشتن ویتامین سی در درمان و پیشگیری از کبد چرب موثر است.

  1. منبعی عالی برای ویتامین D

حرکت بدن را افزایش می‌دهد، از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌کند.

  1. رفع سردرد با لیمو عمانی

اگر برگ این میوه را به صورت موضعی بر روی پیشانی قرار دهید سردرد را از بین خواهد برد.

در شبه جزیره ملایا از له کرده برگ لیمو عمانی به این منظور استفاده می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۰ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *