تخم گشنیز چیست؟

تخم گشنیز چیست
  • تخم گشنیز یک چاشنی است. این دانه کوچک گرد و سخت است که رنگ  آن قهوه‌ای روشن است.
  • تخم گشنیز به صورت آسیاب شده در نان‌ها، غذاهای هندی و خاورمیانه، غذاهای لاتین و آسیایی استفاده می‌شود.
  • این چاشنی همچنین جزء ادویه‌های مورد استفاده در ترشی است.

گشنیز چیست؟

گشنیز گیاهی معطر (Coriandrum sativum) از خانواده جعفری است. برگ‌های تازه این گیاه را معمولا گشنیز یا جعفری چینی می‌نامند و طعم مرکباتی قوی دارد. دانه‌های خشک شده به صورت کامل یا آسیاب شده به عنوان ادویه در غذاهای اروپایی، آسیایی، لاتین و هندی استفاده می‌شود.

این گیاه بومی مناطق مدیترانه و خاورمیانه است و به طور گسترده در بسیاری از نقاط جهان برای مصارف آشپزی آن کشت می‌شود.

گشنیز گیاهی با مزاج گرم و خشک است که علاوه بر کاربردهای فراوان در غذاها به دلیل طعم و بوی خوشش، ارزش غذایی بالایی نیز دارد و به همین دلیل از دیرباز در قاره‌های مختلف جهان محبوب بوده است.

عکس تخم گشنیز

تخم گشنیز چیست؟

طریقه مصرف چاشنی تخم گشنیز

دانه‌های گشنیز معمولاً قبل از استفاده برشته و آسیاب می‌شوند در غیر این صورت بافت آنها سخت و غیر قابل جویدن می‌باشد.

گشنیز آسیاب شده به عنوان ادویه در غذاها و در فرآورده‌های پخته شده استفاده می‌شود. آنها را در تابه یا در فر با دمای کم تفت می‌دهند، سپس از آسیاب ادویه برای تهیه گشنیز آسیاب شده استفاده می‌کنند.

گشنیز آسیاب شده را می‌توان در سوپ، خورش، سبزیجات و غذاهای گوشتی استفاده کرد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی گیاه رزماری، معجزه طبیعت را نیز مطالعه کنید.

مزه تخم گشنیز

دانه های گشنیز طعم لیمویی دلپذیر و رایحه گل دارند. طعم آن در ترکیب با زیره بسیار خوب است و بسیاری از دستور العمل‌ها شامل مقادیر مساوی از این دو ادویه هستند.
طعم برگ‌های گیاه و دانه‌های رسیده کاملاً متفاوت است و نمی‌توان آنها را جایگزین یکدیگر کرد. گشنیز تازه طعمی تند دارد.

خواص تخم گشنیز

تخم گشنیز منبع غنی از فیبر غذایی است و همچنین بسیاری از مواد معدنی مهم مانند: منیزیم، آهن و منگنز. این ماده حاوی مقادیر ساده فسفر، پتاسیم و کلسیم است همچنین حاوی بسیاری از ویتامین‌ها از جمله: ویتامین K، ویتامین C و گروهی از ویتامین‌های گروه B مانند تیامین و نیاسین را در خود دارد.

  • کمک به سلامت قلب
  • نشاط آور
  • نیرو دهنده
  • کمک به هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش
  • افزایش ایمنی و تقویت بدن
  • تب بر
  • افزایش شیر مادران
  •  قاعده آور و ادرار آور
  •  تسکین درد دندان
  • مفید  برای کاهش سطح کلسترول
  • بهبود عملکرد کبد
  • کاهش فشار خون
  • درمان کم خونی
  • تسکسن آلرژی
  • تخم گشنیز بو داده، اسهال خونی و بیماری‌های عفونی روده مثل تب تیفوئید را بهبود می‌بخشد، چون شدیداً میکروب‌کش است.

فواید تخم گشنیز برای لاغری

از جمله فواید تخم گشنیز برای لاغری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مصرف تخم گشنیز می‌تواند بهبود حرکات و سلامت روده‌ها را ارتقا داده و در بهبود گوارش مواد غذایی و کاهش وزن بیماران نقش مهمی داشته باشد. علاوه بر این، مصرف این گیاهچه می‌تواند سبب افزایش متابولیسم بدن شده و در تنظیم بافت‌های بدن نقش مهمی ایفا کند.

طرز تهیه دمنوش تخم گشنیز برای لاغری

طرز تهیه دمنوش تخم گشنیز برای لاغری بسیار ساده است. برای شروع، تخم گشنیز را در آب قرار داده و آن را در طول شب به خوبی خیس کنید. صبح روز بعد، آب را صاف کرده و آن را برای خودتان آماده کنید. می‌توانید این آب را در طول روز مصرف کنید.

تخم گشنیز دارای خواص طبیعی و سالمی است که به کاهش وزن کمک می‌کند. این روش بی‌خطر و موثر است و می‌تواند به عنوان یک راهکار ساده و طبیعی برای کاهش وزن استفاده شود. با مصرف منظم این آب، ممکن است شما نتایج قابل توجهی در کاهش وزن خود مشاهده کنید.

طریقه مصرف تخم گشنیز برای لاغری

طریقه مصرف تخم گشنیز برای لاغری بدین صورت است که بعد از خرید دمنوش گشنیز، مهم است که هر روز دو بار از این دمنوش استفاده کنید. این روش می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. لازم به ذکر است که مصرف دمنوش گشنیز می‌تواند در مدت یک هفته، حدود 3 تا 5 کیلو وزن شما را کاهش دهد. با این حال، استفاده از دمنوش گشنیز به تنهایی کافی نیست و شما باید از یک برنامه غذایی مناسب نیز استفاده کنید.

پودر گشنیز برای لاغری

کاربرد پودر گشنیز برای لاغری نیز همانند تخم گشنیز است. شما می‌توانید با آسیاب کردن تخم گشتیز از پودر آن برای دمنوش استفاده کنید. خواص هر دو یکی است.

تخم گشنیز و لاغری

شما می‌توانید تخم گشنیز را از عطاری‌‌ها یا وبسایت ارک تهیه کنید. توصیه می‌شود نوع ارگانیک آن را انتخاب کنید. همچنین، می‌توانید تخم گشنیز را در زمانی که سبز رنگ هستند و سرشان دارای ساقه است، برداشت کنید و در کیسه‌ای کاغذی قرار دهید تا دانه‌های گشنیز خشک شده و رنگشان قهوه‌ای شود. سپس می‌توانید از آن استفاده کنید.

در هنگام نگهداری دانه‌ها، بهتر است آنها را در ظرف شیشه‌ای قرار داده و در یک محیط خشک نگهداری کنید تا از تماس با رطوبت جلوگیری شود.

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۰ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *