بررسی ترکیبات ادویه کاری هندی اصل و طرز تهیه ادویه کاری زاهدان و جنوبی

پودر کاری چیست؟

پودر کاری ترکیبی از چند ادویه است که در نهایت، رنگ زرد به خود می‌گیرد. برخلاف تصور رایج، این ادویه، ماده اصلی در آشپزی هندی نیست و خاستگاه آن هند نبوده است. بلکه ادویه کاری توسط بریتانیایی‌ها برای تداعی کننده ماهیت غذاهای هندی ساخته شده است و در آشپزی اصیل هندی استفاده نمی‌شود.

پودر کاری به عنوان ماده‌ای در کتاب‌های دستور پخت بریتانیا در قرن 18 استفاده می‌شد و از اواخر قرن 18 به صورت تجاری در دسترس بود. این سردرگمی ممکن است از یک غذای محبوب هندی به نام “کاری” ناشی شود، اما این اصطلاح به ترکیب ادویه‌ها نیست، بلکه به خود غذا اشاره دارد که از سس همراه با گوشت و سبزیجات تشکیل شده است. ترکیب ادویه‌ای که بیشتر در کاری هندی استفاده می‌شود گارام ماسالا است.

پودر کاری یکی از خوشمزه‌ترین ادویه‌ها محسوب می‌شود. این ادویه در بسیاری از غذاها در کشورهای آسیایی مانند هند، افغانستان،پاکستان استفاده می‌شود. یکی از مواد اصلی ادویه  کاری زردچوبه است. سایر ادویه‌هایی که می‌توان ترکیب کرد شامل زنجبیل، دارچین، سیر و میخک گرفته تا دانه خردل، فلفل سیاه و دانه رازیانه است. در این مقاله به شما خواهیم گفت ادویه کاری شامل چه چیزهایی میشود و شما را با طرز تهیه ادویه کاری زاهدان،جنوبی، عربی، ابادان و طرز تهیه ادویه کاری هندی آشنا خواهیم کرد و ترکیبات ادویه کاری هندی اصل را به شما خواهیم گفت.

خواندن مقاله  7 ادویه مهم در غذاهای هندی نیز می‌تواند برای شما جذاب باشد.

طرز تهیه ادویه کاری زاهدان، آبادان، عربی، هندی

ادویه کاری چه طعمی دارد؟

پودر کاری به دلیل ترکیب  ادویه‌های شور و شیرین با یکدیگر، طعمی منحصر به فرد دارد. ادویه‌های خوش طعم مانند زیره سبز، زردچوبه و برگ بو به کاری طعمی عمیق و خاکی می‌بخشد در حالی که ادویه‌های شیرین مانند دارچین و میخک به درخشندگی و و طعم فلفلی آن می‌افزایند.

ادویه کاری شامل چه چیزهایی می‌شود

ترکیب ادویه کاری در کشورهای مختلف متفاوت است اما در مجموع اگر بخواهیم بگوییم ادویه کاری شامل چه چیزهایی میشود باید گفت مخلوطی از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره، فلفل تند و گشنیز است.

ترکیبات ادویه کاری هندی اصل

به طور کلی ترکیبات ادویه کاری هندی اصل شامل: تخم گشنیز، زیره، دانه خردل سیاه یا زرد، دانه فلفل سیاه، دانه میخک، هل سبز، چوب دارچین، برگ بو، فلفل قرمز خشک، زردچوبه، پودر پیاز، پودر سیر، پودر زنجبیل، شنبلیله خشک، برگ کاری (اختیاری) می‌باشد. این ادویه هندی عطر و طعم شگفت انگیزی به غذا می‌دهد.

طرز تهیه ادویه کاری هندی

طرز تهیه ادویه کاری هندی بدین صورت است که ابتدا تخم گشنیز، دانه خردل سیاه یا زرد و فلفل سیاه را داخل یک تابه با حرارت ملایم حدود 3 دقیقه تفت می دهیم. سپس برگ بو، میخک، هل سبز، چوب دارچین،برگ کاری، فلفل قرمز خشک را اضافه کرده و با بقیه مواد به مدت 1 دقیقه تفت می‌دهیم. پس از خنک شدن آنها را آسیاب کرده و درون یک ظرف شیشه ای درب دار می‌ریزیم .

طرز تهیه ادویه کاری زاهدان

ادویه خوش طعم کاری از ترکیب چندین نوع مختلف ادویه تشکیل شده است.

  • زردچوبه
  • فلفل سیاه
  • زیره
  • پودر گشنیز خشک
  • زنجبیل
  • چوب دارچین
  • میخک
  • پودر سیر

طرز تهیه ادویه کاری زاهدان نیز مانند سایر ادویه‌هاست.

البته بهتر است ادویه کاری را از فروشگاهای معتبر و یا از سایت ما تهیه کنید تا طعم اصلی آن را حس کنید.

چون میزان ترکیبات و اندازه‌ها باید اصولی باشد.

طرز تهیه ادویه کاری جنوبی

طرز تهیه ادویه کاری جنوبی بسیار ساده است فقط کافی است تخم گشنیز را کمی تفت داده سپس بقیه ادویه‌ها (فلفل سیاه، زیره سبز، دارچین، گل محمدی خشک، جوز هندی، میخک و زنجبیل) را جداگانه آسیاب کنید و در یک طرف باهم مخلوط کنید و درون یک طرف شیشه‌ای داخل یخچال نگهداری کنید.

ادویه کاری شامل چه چیزهایی میشود

طرز تهیه ادویه کاری عربی

برای تهیه ادویه کاری عربی ابتدا تمام ادوی‌ها را با هاون دستی و پس از آن با آسیاب برقی، آسیاب کنید و بعد از آن برای افزایش بو و عطر می‌توانید آن را کمی تفت دهید. این ادویه‌ها شامل: زردچوبه، بادیان ستاره‌ای، تخم گشنیز، پودر پیاز، پونه کوهی، پودر پاپریکا، گل محمدی، گل ختمی، هل، دارچین، جوز هندی، رازیانه، میخک، گلرنگ، خسرودار، زیره سبز، زیره سیاه، سیاه دانه، زنجبیل، فلفل سیاه، سفیدو قرمز، برگ بو، سمبا، لیمو عمانی زرد و سیاه بدون هسته می‌باشند. طرز تهیه ادویه کاری عربی همانند سایر ادویه‌های کاری است فقط سعی کنید میزان کمی از آن را تهیه کنید تا عطر آن از بین نرود.

طرز تهیه ادویه کاری ابادان

طرز تهیه ادویه کاری ابادان و ترکیبات اصلی آن:  زردچوبه، فلفل سیاه، زیره سبز، تخم گشنیز، خردل سیاه، جوز هندی، زنجبیل، پودر تخم شنبلیله، زیره سیاه، برگ کاری و فلفل است که آسیاب کرده و در طرف درب‌دار نگهداری می‌کنید.

خواص ادویه کاری

  1. خواص ضد التهابی قوی
  2. بهبود سلامت قلب
  3. ضد سرطان
  4. حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی
  5. کمک به کاهش سطح قند خون
  6. کمک به سلامت و بهبود عملکرد مغز
  7. دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی
  8. کمک به کاهش وزن و چربی
  9. تقویت سیستم گوارش بدن
  10. کاری با افسردگی مقابله می‌کند.
  11. باعث کاهش التهاب مفاصل می‌شود.
  12. چین و چروک را کاهش می‌دهد و روند پیری را کند می‌کند.
  13. بی‌خوابی و اضطراب را برطرف می‌کند.
  14. بوی مواد ناخوشایند مانند گوشت را از بین می برد.

آیا جایگزینی برای پودر کاری وجود دارد؟

زیره آسیاب شده یکی از بهترین جایگزین‌ها برای پودر کاری است. به احتمال زیاد زیره در دسترس دارید، حتی اگر پودر کاری نداشته باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۹ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *