بررسی انواع روش های نگهداری مواد غذایی و معرفی بهترین روش نگهداری مواد غذایی

روش‌های نگهداری مواد غذایی

نگهداری مواد غذایی یکی از روش‌های محافظت از غذا در برابر رشد میکروبی ناخواسته است. پس از تولید و تهیه غذا، روی آن را با درب می‌پوشانیم تا مگس‌ها و سایر حشرات را دور نگه داریم. اصول و روش های نگهداری مواد غذایی، ما را در برابر هرگونه عفونت ناشی از آنها محافظت می‌کند. این یک شرایط کوتاه مدت است. روشهای نگهداری مواد غذایی در گذشته بسیار متفاوت بوده اما غذا برای همه ما منبع انرژی است. غذای ناسالم یا فاسد عامل اصلی بیماری در انسان است. این به عنوان مسمومیت غذایی شناخته می‌شود. برای جلوگیری از این امر، غذا باید به روش‌های مختلف نگهداری شود. از جمله ای روش‌ها: شکرک زدن، نمک زدن، دفن کردن، ژله کردن، کوزه کردن و… 

ما در ادامهروشهای نگهداری مواد غذایی در گذشته، بهترین روش نگهداری مواد غذایی و زمان نگهداری مواد غذایی در فریزر را برای شما توضیح خواهیم داد.

بررسی انواع روش های نگهداری مواد غذایی

اصول و روش های نگهداری مواد غذایی

انواع روش های نگهداری مواد غذایی برای افزایش کیفیت و ماندگاری این مواد و جلوگیری از فساد و تغییرات شیمیایی است. همچنین با کمک انواع روش های نگهداری می‌توان به عنواع مواد غذایی در فصل های كمبودشان نیز دسترسی داشت. انتخاب روش نگهداری به نوع ماده غذایی بستگی دارد.

روشهای نگهداری مواد غذایی در گذشته

نگهداری مواد غذایی از زمان‌های بسیار دور شروع شده است. خنک کردن، انجماد، تخمیر، خشک کردن در آفتاب و غیره، چند روش قدیمی نگهداری مواد غذایی هستند که با ظهور تکنولوژی، روش‌های مدرن نگهداری مواد غذایی توسعه یافت. در این فسمت تعدادی از روشهای نگهداری مواد غذایی در گذشته را بررسی می‌کنیم:

  • چال کردن مواد غذایی درخاک:
    در گذشته زمین را 2 متر حفر می‌کردند و مواد غذایی را در آنجا قرار می‌دادند.
  • قرار دادن مواد غذایی در یخ و برف:
    یخ و برف را در زمستان در گودالی زیر خاک پنهان کرده و در فصل تابستان از آن استفاده می‌کردند.
  • نگهداری مواد غذائی در زیرزمین های خنک و دور از نور:
    در گذشته اکثر زیر زمین‌ها دارای تهویه هوا و عمق 10 تا 20 متر بودند مه باعث ایجاد فضای مناسب برای نگهداری غذاها می‌شد.
  • خشک کردن مواد غذایی:
    یکی از قدیمی‌ترین روش‌ نگهداری مواد غذایی خشک کردن آن است و قدمت آن به 12000 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. خشک کردن مواد غذایی ارزان‌ترین و سازگارترین روشی است که می‌توانید امتحان کنید.
    برای قرن‌ها، مردم از انرژی خورشیدی برای حفظ میوه، سبزیجات و گوشت خود استفاده می‌کردند. خشک کردن در آفتاب عالی است زیرا تضمین می‌کند که تمام آن طعم‌های طبیعی حفظ می‌شود. تنها چیزی که نیاز دارید آب و هوایی با درجه حرارت بالا و رطوبت کم است.
  • ترشی کردن:
    نمک و سرکه ترشی‌کننده‌های عالی هستند که هم سلامت غذا را حفظ می‌کنند و هم باکتری‌ها را از بین می‌برند. نگهداری از غذا با نمک روشی متداول است که بسیاری از مردم برای زنده ماندن در طول خشکسالی، زمستان‌های سخت و در سفر استفاده می‌کردند. نمک رطوبت را از ماده غذایی شما خارج می‌کند و از پوسیدگی آن اطمینان می‌دهد. تقریباً هر سبزی را که بتوانید در شیشه جا کنید را می‌توان ترشی کرد.
  • شکرک:
    شکر یکی دیگر از روش‌های نگهداری مواد غذایی رایج مورد استفاده در مربا و ژله است. شکر یک جاذب رطوبت خوب است. با کاهش رطوبت، رشد میکروبی را مهار می‌کند.
  • کنسرو کردن غذا:
    این روش توسط یک قنادی فرانسوی در اوایل قرن نوزدهم ابداع شد. کنسرو کردن شامل پختن غذا، بستن آن در قوطی‌ها یا شیشه‌های استریل و سپس جوشاندن این ظروف برای از بین بردن باکتری‌های باقی مانده است. از طریق فرآیند گرم کردن، هوا از ظرف خارج می‌شود و زمانی که سرد می‌شود، درزگیر خلاء تشکیل می‌شود که از ورود مجدد هوا به ظرف جلوگیری می‌کند.

بهترین روش نگهداری مواد غذایی

یکی از بهترین روش نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی، نگهداری آنه در مکانی خنک و خشک (یخچال یا  فریزر) است.

زمان نگهداری مواد غذایی در فریزر

زمان نگهداری مواد غذایی در فریزر بسته به نوع آن ماده‌ی غذایی متفاوت است. مثلا شیرینی‌ و میوه‌های پخته شده را می‌‌توان سه ماه در فریزر نگهداری کرد.  گوشت گوسفند تا ۹ ماه و گوشت گوساله بین ۴ تا ۶ ماه می‌‌تواند در فریزر باقی بماند.

زمان نگهداری مواد غذایی در فریزر

ماندگاری مواد غذایی مختلف

  • گوشت، مرغ، ماهی: یک تا پنج روز در یخچال در صورت تازه بودن
  • تخم مرغ: در صورت خام بودن سه تا پنج هفته در یخچال
  • شیر و فراورده‌های لبنی: یک تا شش هفته در یخچال
  • میوه‌ها: چند روز در دمای اتاق، یک تا دو هفته در یخچال یا دو تا ۱۲ ماه بسته به نوع آن در فریزر
  • سبزیجات: چند روز در دمای اتاق، یک تا دو هفته در یخچال یا پنج تا ۱۲ ماه بسته به نوع آن
  • کالاهای خشک (لوبیا، غلات و غیره): سه تا ۱۲ ماه در دمای اتاق
  • چاشنی‌ها و سس‌ها: بسته به نوع آن معمولاً شش تا ۱۸ ماه دوام دارند. بنابراین قبل از مصرف تاریخ انقضا روی آن را بررسی کنید.
  • کالاهای کنسرو شده: دو تا پنج سال در صورت باز نشدن یا سه تا چهار روز پس از باز شدن در یخچال قابل نگهداری است.
  • کالاهای خشک شده و یخ زده: دو تا پنج سال یا بیشتر. البته به شرطی که به دور از رطوبت نگهداری شود.

مطالعه مقاله‌ی نگهدارنده‌های غذا می‌تواند برای شما جذاب باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۸ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *