انواع آویشن و خواص آنها | خواص آویشن دم کرده

ادویه و گیاه آویشن

گیاه آویشن یا آزربه (نام علمی: Thymes) سرده‌ای از تیره نعناعیان است. آویشن حدود ۳۵۰ گونه دارد. در ایران ۱۴ گونه گیاه معطر و چند ساله دارد. گیاه آویشن برای چاشنی انواع غذاها، به تنهایی یا در ترکیب با دیگر ادویه‌ها برای خوشمزه و معطر کردن استفاده می‌شود. آویشن برای  رژیم غذایی مناسب است و به ندرت به عنوان یک آلرژی‌زا در نظر گرفته می‌شود، هر کسی که به دنبال طبخ با گیاهان تازه است، می‌تواند آن را مصرف کند. در ادامه به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • انواع آویشن و خواص آنها به همراه عکس
  • انواع آویشن طبع آن
  • فواید گیاه آویشن
  • آویشن در چه غذاهایی استفاده میشود
  • خواص آویشن دم کرده

تاریخچه ادویه و گیاه آویشن

گیاه آویشن یک گیاه بومی در منطقه مدیترانه است. آویشن وحشی در شام رشد می‌کند، جایی که ممکن است برای اولین بار در آنجا کشت شده باشد. مصریان باستان از آویشن برای مومیایی کردن استفاده می‌کردند.

یونانیان باستان از آن در حمام‌های خود استفاده می‌کردند و آن را به عنوان بخور در معابد خود می‌سوزاندند و معتقد بودند که منبع شجاعت است.

گمان می‌رفت که گسترش آویشن در سراسر اروپا به خاطر رومیان بوده است، زیرا آنها از آن برای تمیز کردن اتاق‌های خود و “عطر و طعم معطر دادن به پنیر و لیکور” استفاده می‌کردند.

در قرون وسطی اروپا، از گیه آویشن برای کمک به خواب و دفع کابوس‌ها در زیر بالش قرار می‌گرفت.

در این دوره، زنان اغلب به شوالیه‌ها و جنگجویان هدایایی می‌دادند که شامل برگ‌های آویشن نیز می‌شد، زیرا اعتقاد بر این بود که این هدایایی برای حامل شهامت می‌آورد. آویشن همچنین به عنوان بخور استفاده می‌شد و در هنگام تشییع جنازه روی تابوت‌ها قرار می‌گرفت، زیرا قرار بود عبور از زندگی بعدی را تضمین کند.

رشد گیاه آویشن

آویشن درختچه ای کوچک و کم رشد است و معمولاً به صورت یک ساله کشت می‌شود.

آویشن بهتر است در مکانی گرم و آفتابی با خاکی با زهکشی خوب کشت شود. به طور کلی در بهار کاشته می‌شود و پس از آن به صورت چند ساله رشد می‌کند. می‌توان آن را از طریق بذر، قلمه یا تقسیم قسمت‌های ریشه‌دار گیاه تکثیر کرد.

آویشن خشکسالی را به خوبی تحمل می‌کند. این گیاه می‌تواند انجماد عمیق داشته باشد و به صورت وحشی در ارتفاعات کوهستانی رشد می‌کند. در دامنه‌های خشک به خوبی رشد می‌کند و از طریق قلمه تکثیر می‌شود. پس از گلدهی می‌توان آن را هرس کرد تا چوبی نشود.

انواع آویشن و خواص آنها به همراه عکس

آویشنیان حدود ۳۵۰ گونه دارد، که ما در این اینجا تعدادی از انواع آویشن و خواص آنها به همراه عکس آنها را برای شما می‌آوریم:

  1. آویشن اوراسیایی Thymus pannonicus: از این گیاه برای درمان تنگی نفس، سرفه، آنفلونزا، نفخ و سرماخوردگی استفاده می‌شود.

    آویشن اوراسیایی
  2. آویشن پشمی Thymus pseudolanuginosus: مناسب برای افزایش سیستم ایمنی بدن، بیماری‌های عفونی، سرماخوردگی و … است.آویشن پشمی
  3. آویشن خزنده Thymus praecox: از نظر خواص تفاوت زیادی با آویشن کوهی ندارد پس همانند آویشن کوهی برای تفخ معده، ضعف و بی‌حالی، تشنج و … مفید است.آویشن خزنده
  4. آویشن زیره‌ای Thymus herba-barona: مناسب برای کاهش فشار خون و شربان بالای قلی افرادی که دارای فشار خون هستند.آویشن زیره‌ای
  5. آویشن لیمویی Thymus pulegioides: این مدل آویشن دارای کلسیم زیادی است و برای استحکام استخوان‌ها مناسب است.آویشن لیمویی
  6. آویشن معمولی Thymus vulgaris: درمان کم خونی، آفت، بوی بد دهان، رماتیسم، پیشگیری از سقط جنین و …آویشن معمولی
  7. آویشن مورودر Thymus moroderiآویشن مورودر
  8. سوسنبر Thymus capitatus: کمک به بهبود آنفولانزا و سرماخوردگی، عملکرد کبد، درد پا، بوی پا و …سوسنبر
  9. ثومون Thymus serpyllumثومون
  10. آویشن دنایی Thymus Denaآویشن دنایی

انواع آویشن و طبع آن

در قسمت بالا انواع آویشن و خواص آنها را به همراه عکس معرفی کردیم حال می‌خواهیم به انواع آویشن و طبع آن بپردازیم. فرقی نمی‌کند آویشن در کجا کشت شود و چه نوعی باشد. طبع آوشین گرم و خشک است.

فواید گیاه آویشن عبارتند از:

  1. مبارزه با آکنه
  2. کاهش فشار خون
  3. کمک به کاهش سرفه
  4. تقویت ایمنی
  5. ضد عفونی کننده
  6. دفع آفات
  7. رایحه درمانی
  8. تقویت خلق و خو
  9. کاربردهای آشپزی
  10. جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی
  11. کمک به درمان عفونت‌های قارچی
  12. احتمالاً در برابر انواع خاصی از سرطان کمک می‌کند

خواص آویشن دم کرده

یک فنجان دمنوش آویشن دارای کلسیم، کروم، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم و سلنیوم، فلاونوئید، ویتامین‌ B ،C ،D و تانن و کاروتن می‌باشد. پس از جمله خواص آویشن دم کرده یا چای آویشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. کمک به رشد موها
  2. بهبود و تسکسن درد
  3. تعادل هورمون خانم‌ها
  4. کمک به لاغری
  5. پاکسازی بدن

آویشن در چه غذاهایی استفاده می‌شود

می‌خواهیم بدانیم آویشن در چه غذاهایی استفاده میشود. آویشن (تازه و خشک) به خوبی با انواع گوشت، مرغ، خورش، سوپ، تخم مرغ، پاستا، سبزیجات و … ترکیب  می‌شود. آویشن تازه با ماهی و غذاهای دریایی عالی است. آویشن در پخت ماکارونی و لازانیا طعم و عطر بی نظیری به آن می دهد و در نتیجه، آویشن جزو ادویه هایی است که باید در آشپزخانه خود داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی 10 ادویه مهم که باید در آشپزخانه خود داشته باشید را نیز مطالعه کنید.

شما می‌توانید ادویه آویشن را با بهترین کیفیت از وبسایت ما سفارش دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۳ رای
1 پاسخ
  1. سلیمان نصری
    سلیمان نصری گفته:

    باسلام وخسته نباشید اطلاعات جامع وکاملی بود استفاده کردیم وبابت آن سپاسگزارم اگر مقدور است در باره تجارت وچگونگی آن (مقدار تر یا خشک سوا شده یا درهم و..) توضیح بدهید با تشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *