خردل چیست | ادویه خردل در چه غذاهایی استفاده میشود

خردل چیست؟ آیا با پودر خردل موارد استفاده آن آشنایی دارید و می‌دانید ادویه خردل در چه غذاهایی استفاده میشود؟ همه ما خردل را می‌شناسیم، این سس تند خوشمزه که غذاهای گوشتی مانند گوشت بریان شده یا سوسیس و کالباس را در خوشمزه‌ترین حالت برای ما ارائه می‌کند. خردل دارای رنگ و طعم بی‌نظیری است. بیایید آن را بهتر بشناسیم: بررسی کنیم گیاه خردل چیست و با حقایق سرگرم کننده، سو تفاهم‌ها، خواص و کاربردهای خردل آشنا شویم.

دانه خردل

خردل چیست

خردل چیست؟ کلمه “خردل” نشان‌دهنده گیاهی از خانواده Brassicacea است که دانه‌های آن سس خامه‌ای را فراهم می‌کنند که همه ما از آن استقبال می‌کنیم. اما در کنار طعمی که به غذا می‌دهد و به‌عنوان افزودنی در صنایع غذایی کاربرد دارد. این چاشنی خوشمزه دارای خاصیت درمانی نیز می‌باشد. خردل دارای انواع متنوعی مانند خردل زرد، خردل شیرین، خردل آبجوی آمریکایی، خردل دیژون و … است. 

گیاه خردل چیست

اگر می‌خواهید بدانید گیاه خردل چیست باید به شما بگوییم که گیاهی از خانواده چلیپیان (کروسیفرا) و جنس کلمیان (براسیکا) است و یک دانه‌‌ی روغنی سرشار از پروتئین به حساب می‌آید. دارای بیش از ۴۰ گونه زراعی و ۴۴۰ گونه‌ وحشی است. 

خردل و ماستاردا

خردل اغلب برای همراهی با بسیاری از غذاها استفاده می‌شود و به‌طور عمده با کلمه ماستاردا (mostarda) اشتباه گرفته می‌شود. این دو در واقع دو سس متفاوت هستند! این سو تفاهم از کجا می‌آید؟ منطقی‌ترین توضیح برای این واقعیت یک سو تفاهم زبانی است. کلمه فرانسوی خردل موتارد است که شباهت زیادی به کلمات ایتالیایی دارد. همین امر را می‌توان در مورد کلمه انگلیسی mustard یا خردل نیز گفت.

به هر حال، این دو کلمه یک چیز مشترک دارند: برای تهیه ماستاردا به دانه خردل نیاز دارید – اگر سسی با طعم قوی‌تر را ترجیح می‌دهید خردل بهترین گزینه و اگر طعمی لطیف‌تر مورد نظرتان است، ماستاردا.

دانه خردل

پس از اینکه به سس خردل پرداختیم، بیایید نگاهی به ادویه خردل و دانه آن نیز بیاندازیم.

شاید یک هات داگ را گاز گرفته باشید فقط برای اینکه از طعم لذت‌بخش ادویه خردل طلایی روی آن طعم زندگی را بچشید. ولی حتما پس از خوردن سس خردل، متوجه گرمای شدید و تندبودن آن نیز شده‌اید: «وای، این گرما از کجا آمده است؟» این موضوع به دلیل ادویه اضافه نیست، بلکه از دانه‌های خردل است. با این حال، همانطور که مشخص است، دانه‌های خردل به هیچ وجه داغ و تند نیستند، البته تا زمانی که ترک بخورند یا آسیاب شوند و با مایع سرد مخلوط شوند.

علم پشت ادویه خردل

خردل در اصل ترکیبی از دانه خردل و مایع است. دانه‌های خردل حاوی ترکیبی به نام سینیگرین (sinigrin) است که یک گلوکوزینولات (یک جز طبیعی برخی از گیاهان تند مانند خردل، ترب کوهی و کلم است که به شکل glucosinolate نوشته می‌شود) است.

هر زمان که سینیگرین خرد می‌شود، آنزیم میروزیناز (myrosinase) آزاد می‌شود و یک روغن خردل ایجاد می‌کند. این روغن زمانی که سلول‌های دانه‌ها شکسته و با آب سرد مخلوط می‌شوند، حرارت را افزایش می‌دهد. این ترکیب منجر به تولید روغن خردل می‌شود که در واقع می‌تواند باعث سوزش یا تاول در هنگام تماس با پوست شود، بنابراین هنگام تهیه خردل خانگی خود مراقب باشید.

ترکیب دانه‌ها و آب حدود ۱۵ دقیقه پس از مخلوط شدن به اوج تندی و طعم خود می‌رسد و از آن نقطه به بعد به سرعت کاهش می‌یابد. یک عنصر اسیدی به خردل آماده شده اضافه می‌شود تا این کاهش را به تاخیر بیاندازد یا متوقف کند. با این حال، عامل اسیدی اغلب طعم واقعی خردل را می‌پوشاند. دمای گرم نیز از قدرت و طعم خردل جلوگیری می‌کند، بنابراین مطمئن شوید که مایع مخلوط شده حرارت ندیده باشد.

دانه‌های خردل سفید در مقابل دانه‌های خردل سیاه و قهوه‌ای

نوع دانه خردل سفید فقط در زبان تند و داغ است. در حالی که نوع سیاه و قهوه‌ای خردل گرما و تندی خود را تا بینی، چشم‌ها و پیشانی نیز می‌رسانند. دو مورد آخر طعم و مزه و تندی شدیدتر و ماندگارتر از سفید دارند. به همین دلیل است که خردل زرد ملایم از دانه های سفید و خردل قوی تر از دانه‌های تیره تر تهیه می‌شود.

محبوبیت خردل

خردل دومین ادویه پرمصرف در ایالات متحده است – مصرف آن فقط توسط دانه فلفل (معمولاً به شکل فلفل آسیاب شده) بیشتر است. البته این موضوع جای تعجبی ندارد! زیرا خردل با انواع گوشت‌ها و غذاهای دریایی به خوبی ترکیب می‌شود. بسیاری از ما با خردل آماده زرد استاندارد آشنا هستیم، اما انواع شگفت انگیز دانه‌ها و خردل‌های آماده با رنگ‌های دیگر نیز در بازار وجود دارند.

ادویه خردل در چه غذاهایی استفاده می‌شود  

می‌دانید ادویه خردل در چه غذاهایی استفاده میشود؟ پودر خردل موارد استفاده آن:

از ادویه خردل یا پودر خردل می‌توان در تهیه انواع سس سالاد (سس مایونز خانگی و …) و سس ساندویچ (هات داگ و …) استفاده کرد. همچنین برای تهیه همبرگر اگر هنگام چرخ کردن گوشت مقداری پودر خردل به همراه سایر ادویه‌ها در پوشت بریزید طعم فوق العاده‌ای به همبرگر شما می‌دهد. از این ادویه همچنین برای انواع کباب‌ها و طعم‌دار کردن گوشتها از جمله مرغ، گوشت گاو و … استفاده می‌شود.

ادویه خردل در چه غذاهایی استفاده میشود

فواید خردل

خردل فواید بسیار زیادی دارد که با ذکر آن‌ها تعجب خواهید کرد!

۱) فواید خردل برای سلامتی بدن

آیا از فواید فراوان خردل برای سلامتی اطلاع دارید؟ خردل زرد همانطور که ذکر کردیم، در سرتاسر دنیا محبوبیت فراوانی دارد و خوشبختانه، این محبوبیت برای سلامتی انسان نیز مفید است. خردل سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌های B کمپلکس است. خردل فواید سلامتی متعددی برای بدن دارد، به عنوان مثال تسکین دردهای عضلانی، کرم حلقوی و اختلالات تنفسی از جمله فواید این ادویه جذاب است. علاوه بر این موارد، خردل به درمان سرطان و دیابت نیز کمک می‌کند.

۲) بر طرف کردن اسپاسم‌های عضلانی

خردل به دلیل خواص ساینده‌اش که می‌تواند به از بین‌بردن هر نوع اسپاسم عضلانی کمک کند، شناخته شده است. مصرف یک قاشق چایخوری پودر خردل زرد می‌تواند به حفظ استخوان‌ها، مفاصل و عضلات قوی کمک کند زیرا منبع خوبی از پتاسیم و کلسیم است.

۳) بر طرف کردن ناراحتی‌های تنفسی

این ادویه یک ضد احتقان فوق‌العاده است که به پاکسازی مخاط در مجرای هوا کمک می‌کند. استنشاق بخار دانه‌های خردل گرم شده یا غرغره کردن با چای خردل، دفع مخاط از گلو و ریه‌ها سرعت می‌بخشد.

۴) درمان‌کننده درد بدن

روغن خردل ساخته‌شده از دانه‌های زرد خردل به تسکین سریع هر نوع دردی از جمله درد آرتریت کمک می‌کند. برای این کار، ناحیه درد را با روغن خردل به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. این کار را ۲ یا ۳ بار در روز برای نتیجه فوری انجام دهید تا از اثر معجزه‌آسا خردل برق از سرتان بپرد!

۵) بهبوددهنده سلامتی قلب

خردل زرد سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع است که به متعادل‌کردن سطح کلسترول کمک می‌کند. سطح کلسترول LDL یا «بد» را کاهش و سطح کلسترول HDL یا «خوب» را در بدن افزایش می‌دهد. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی با مصرف خردل زرد به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

۶) مقابله با بوی بد دهان

خردل زرد یک درمان خانگی موثر برای از بین‌بردن بوی بد دهان است. یک قاشق چایخوری روغن خردل زرد را در دهان خود بریزید و حدود یک دقیقه آن را بچرخانید. دهان خود را کاملا با آب بشویید و تمام! بوی بدن دهان از بین رفته است!

۷) جلوگیری از سرطان

خردل زرد حاوی مقدار زیادی فیتوکمیکال به نام گلوکوزینولات (glucosinolates) است. این فیتوکمیکال از نظر علمی با انواع مختلف سرطان مانند سرطان مثانه، دهانه رحم و روده بزرگ مبارزه می‌کند.

۸) کمک به متابولیسم

خردل زرد منبع عالی منیزیم است که نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک دارد و وظیفه سنتز پروتئین بر عهده اوست. محتوای فسفر خردل زرد به متابولیسم کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها در بدن نیز کمک می‌کند.

۹) تقویت رشد مو

خردل زرد سرشار از بتاکاروتن، پروتئین، آهن و کلسیم است که به رشد مو کمک می‌کند و موهای شما را سالم نگه می‌دارد. ماساژ دادن منظم پوست سر با روغن خردل زرد، به افزایش گردش خون در پوست سرو تقویت و رشد سریع‌تر مو کمک می‌کند.

۱۰) تقویت‌کننده دندان‌ها و استخوان‌ها

کلسیم، فسفر، منگنز و منیزیم موجود در خردل زرد برای رشد و نمو استخوان‌ها و دندان‌ها حیاتی هستند. گنجاندن خردل زرد در رژیم غذایی روزانه می‌تواند با به ارمغان آوردن این عناصر، به سلامت استخوان‌ها و دندان‌های شما کمک ویژه‌ای کند.

۱۱) تسکین‌دهنده سرماخوردگی و سرفه

روغن خردل به دلیل ماهیت تند خود به درمان سرماخوردگی و سرفه با از بین بردن احتقان بینی و سینه کمک می‌کند. خمیر یا روغن خردل را روی سینه بمالید و با پارچه گرم بپوشانید. پس از مدتی، شاهد آثار شگفت‌انگیز خردل روی بیماری خود خواهید بود.

شما هم می‌توانید با گنجاندن خردل در رژیم غذایی خود، بدنی سالم را برای خود به ارمغان بیاورید. در وب‌سایت آریاگستران شما می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین ادویه و سس خردل را تهیه کنید و از سلامتی جسمی خود لذت ببرید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی دانه خردل و فواید آن را نیز مطالعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *